fbpx
19 Maj, 2019
Warszawa
22 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Budujemy centrum kosmetyczne cz 1. – Planowanie drogą do sukcesu

Zapewne chcesz, aby Twój gabinet, salon czy centrum kosmetyczne przynosiło coraz większe zyski, a jego wartość zwiększała się w sposób stabilny i przemyślany. Aby jednak to osiągnąć należy dokładnie zaplanować kierunek i sposób rozwoju Twojej działalności.

Nowoczesna gospodarka rynkowa sprawiła, że planowanie stało się obowiązkowym elementem prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw. Nieustannie zmieniające się otoczenie wymusza na przedsiębiorcy tworzenie i realizowanie planów elastycznych i odpornych na zmiany otoczenia.

Proces planowania stanowi systematyczny złożony system działań mający wyznaczyć cele jakie stawia przed sobą przedsiębiorca dążący do zrealizowania wytyczonej wcześniej strategii. Planowanie określa drogi realizacji strategii w aspekcie zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Powinno stać się ono narzędziem do prawidłowego sterowania procesami zachodzącymi w firmie, mającymi na celu zrealizowanie wytyczonych wcześniej zadań. Właściwe zaplanowanie drogi do sukcesu i przygotowanie się do realizacji kolejnych celów jest możliwe dzięki stworzeniu dokumentu ułatwiającego planowanie ? biznes planu.

Proces planowania składa się z kilku etapów jednak podstawową cechą jest jego ciągłość. Należy pamiętać, że jeszcze przed zrealizowaniem jednego planu, należy przygotować kolejny, który go zastąpi. W przypadku istniejącej firmy biznes plan stanowi opracowanie pozwalające na dokonanie kolejnego kroku w rozwoju firmy, natomiast w przypadku przedsiębiorców rozpoczynających przygodę z biznesem jest on niezbędnym elementem umożliwiającym racjonalny i zaplanowany start.

Biznesplan pozwoli na ocenę pomysłu, opłacalności, szansy na sukces oraz zachęci ewentualnych inwestorów (bank, fundusz strukturalny UE, inny przedsiębiorca) do wsparcia Twojego gabinetu/salonu czy centrum kosmetycznego. Stanowi spójną i logiczną strukturę zgodnie z którą gabinet powinien się rozwijać w ciągu najbliższych lat. Biznes plan zawiera również zestawienie analiz dotyczących kondycji, a także prognozę rozwoju istniejącej już placówki dlatego warto zwrócić uwagę na stworzenie szczegółowego opracowania nawet gdy nie planujesz pozyskać nowego kapitału. Stanowi on dokument w którym zawarte są najważniejsze dane i analizy pozwalające na skuteczne zarządzanie placówką i wyznaczanie właściwego kierunku rozwoju.

Przygotowanie dokładnego opracowania jest zajęciem trudnym, ale jednocześnie podstawowym dla podjęcia decyzji inwestycyjnej. Na jego opracowanie musisz przeznaczyć od kilkudziesięciu do nawet kilkuset godzin. Najprawdopodobniej przed uzyskaniem satysfakcjonującej wersji wprowadzisz wiele modyfikacji, które pozwolą Ci na wybranie najbardziej korzystnej drogi.

Warto również pamiętać, że nawet najgorszy plan jest lepszy od jego braku. Dlatego nie należy się zniechęcać i mimo trudności oraz ograniczeń czasowych poświęcić kilka wieczorów na jego stworzenie. Jeśli jednak uważasz, że formalny biznes plan nie jest niezbędny dla Twojej działalności to poważne podejście do swoich inwestycji, mimo wszystko wymaga przynajmniej zrealizowania toku myślowego związanego z planowaniem (analizy, dyskusje, przemyślenia). Będzie to bardzo korzystne dla Twojej działalności.

Oczywiście każdy gabinet będzie cechować się odmienną strukturą i nie można zastosować identycznego opracowania, jednak większość elementów jest bardzo podobnych dlatego zapraszamy do lektury i szczegółowej analizy kolejnych części z serii ?Budujemy Centrum Kosmetyczne z Serwisem Kosmetologicznym? w których krok po kroku poprowadzimy Cię po drodze do utworzenia profesjonalnego biznes planu.