fbpx
22 Wrzesień, 2019
Warszawa
12 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Być profesjonalną dermokonsultantką

Rynek dermokosmetyków wciąż rośnie, zawstydzając cały przemysł kosmetyczny. Według aktualnych badań opinii publicznej sięga po nie co dziesiąty mężczyzna i jedna czwarta kobiet w Polsce. Łącznie 20% badanych przyznaje, że kupuje kosmetyki apteczne dla siebie.

Na czym polega fenomen dziedziny? 

Po pierwsze, średnia długość życia ludzi wzrasta i zwiększa się zapotrzebowanie na leczenie estetyczne. Chociaż stosowanie toksyny botulinowej, wypełnianie tkanek miękkich oraz chemiczne lub laserowe wygładzanie skóry jest znaczne, wielu ludzi woli tańsze i mniej inwazyjne rozwiązania. Koncepcja pielęgnacji skóry poparta wiedzą naukową i kosmetykami medycznymi okazuje się być dobrą alternatywą.

W następnej kolejności warto podkreślić, że z roku na rok wzrasta liczba alergików i osób z nadwrażliwością skóry. Niewątpliwie przyczynami takiego stanu rzeczy jest pogłębiające się zanieczyszczenie środowiska, niehigieniczny tryb życia czy spożywanie coraz większej ilości przetworzonych produktów. Ponadto nie bez znaczenia bywa nadmierne stosowanie środków chemicznych bądź uwarunkowania genetyczne, na które nie mamy wpływu. Szacuje się, że każdy z nas, obecnie żyjących już jest, bądź w ciągu swojego życia będzie na coś uczulony. Takie prognozy bardzo dobrze rokują rozwojowi popularności dermokosmetyków, które z założenia dedykowane są cerze wrażliwej z nietolerancją dla produktów segmentu ekonomicznego czyli tzw. kosmetyków drogeryjnych. 

Popularności demokosmetykom przysparza wizja spodziewanych korzyści. Producenci omawianych specyfików i specjaliści marketingu medycznego ścigają się w kreowaniu  społecznej potrzeby stosowania parafarmaceutyku. Publikują artykuły i filmy edukacyjne w prasie oraz mediach, organizują konsultacje dermatologiczne, nawet finansują wszelkie możliwe badania naukowe służące promocji produktów dermokosmetycznych. Niejednokrotnie posługują się klinicznymi rekwizytami, tj. białe fartuchy laboratoryjne sprzedawców, pojemniki preparatów stylizowane na opakowania leków. Konsumenci są utwierdzani w przekonaniu, że działanie tych produktów jest poparte solidnymi badaniami medycznymi. Czy skutecznie? Liczby mówią same za siebie!

Warto w tym miejscu również przyjrzeć się innym wynikom, tym razem dotyczącym uświadamiania rodaków w zakresie troski o skórę. Okazuje się, że ponad połowa Polek nie potrafi prawidłowo określić rodzaju swojej cery, przy czym 70% ankietowanych przyznaje się do różnych problemów ze skórą. Znamiennym jest fakt, że aż 85% kobiet nie odróżnia skóry suchej od odwodnionej, przez co stosuje niewłaściwe preparaty do pielęgnacji i higieny. W ten sposób często doprowadzając do problemu nadwrażliwości. Co ciekawe, w dalszym ciągu niewielki odsetek Polek zgłasza się do lekarza dermatologa po poradę. Aż 69% nie korzysta z usług lekarza dermatologa, a tylko 16% uważa, że dermatolog powinien postawić profesjonalną diagnozę rodzaju skóry. 

Jedno jest pewne:  Polki chcą wiedzieć więcej o swojej skórze, by móc właściwie ją pielęgnować. Ten fakt potwierdza chociażby ogromne zainteresowanie kampaniami edukacyjnymi. I nic w tym dziwnego. Przecież wszyscy zgodzimy się, że zewnętrzna powłoka naszego ciała  jest zbyt cennym skarbem, żeby na nim eksperymentować!

Skoro tylko właściwa diagnoza i odpowiednio dobrane kosmetyki są w stanie uchronić skórę przed czyhającymi na nią zagrożeniami płynącymi z postępu cywilizacji, to rola dermokonsultanta wydaje się być bezcenna. To właśnie dermokonsultant ma odpowiednie kwalifikacje, żeby poinstruować klienta/pacjenta jak prawidłowo poruszać się w świecie „ascetycznej drogerii”, gdzie opakowania produktów nie zdradzają ich przeznaczenia. W gąszczu opakowań z dominującym udziałem bieli i nieskomplikowaną grafiką nie jest bowiem łatwo znaleźć odpowiedni preparat.  

Kim jest dermokonsultantka?

Dermokonsultant to fachowiec w dziedzinie kosmetologii, który pozostaje w bardzo bliskim związku z medycyną. Zakres jego pracy jest dość złożony. Jako znawca tajników ludzkiej skóry, zajmuje się nie tylko poprawianiem oraz przywracaniem urody, ale prowadzi również działania profilaktyczne mające na celu opóźnienie procesów starzenia się. Czy mówiąc w skrócie zachowanie jak najdłużej sprawności i młodego wyglądu ciała. Ponadto do jego obowiązków należy pielęgnacja i leczenie zmian skórnych, pod warunkiem, że nie wymagają one konsultacji lekarza.

Jego profesjonalizm objawia się m.in. w prawidłowym podejściu do klienta i nie ingerowaniu w zawiłości chorób skórnych będących przedmiotem badań dermatologów. Dermokonsultant doskonale wie, kiedy skierować klienta do natychmiastowej konsultacji u lekarza specjalisty. Najczęściej współpracuje on z lekarzem w zakresie pielęgnacji wspomagającej leczenie lub rekonwalescencję po leczeniu w przypadku chorób skóry lub chorób ogólnoustrojowych dających objawy na skórze.

Swoje kompetencje zawdzięcza ogólnej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii, histologii, dermatologii i immunologii. A także onkologii skóry, alergologii, medycyny estetycznej, toksykologii czy receptury kosmetyku. Nie wyłączając z tej listy chemii surowców kosmetycznych, sensoryki, etyki oraz nauk o zdrowiu, a także szczegółowej wiedzy z zakresu kosmetyki i kosmetologii. Dermokonsultant jest zobowiązany stale pogłębiać swoją wiedzę, stać na straży wszelkich nowych metod pielęgnacyjno – leczniczych i nowinek w zakresie formuł oraz receptur preparatów. Ze szczególnym uwzględnieniem informacji w zakresie ich użycia i ograniczeń zdrowotnych klienta przy ich stosowaniu. 

Zadaniem dermokonsultanta jest prawidłowa diagnostyka skóry, dobranie odpowiedniego preparatu zgodnie z rozpoznaniem oraz udzielenie rzetelnej informacji na temat składu i  przeznaczenia produktu. Musi poinformować klienta o sposobie aplikacji, środkach ostrożności podczas kuracji tym preparatem oraz ewentualnych działań ubocznych, którymi mogą być obarczone dermokosmetyki. 

Diagnoza skóry oparta jest o szczegółowy wywiad z klientem, własne obserwacje i spostrzeżenia dermokonsultanta oraz pomiary aparaturowe jego skóry (pod warunkiem, że dermokonsultant dysponuje stosowną aparaturą do mierzenia parametrów skóry np. poziomu nawilżenia, natłuszczenia itp.).  

Podstawową zasadą jaką dermokonsultant powinien kierować się w swojej pracy jest uczciwość i rzetelność względem klienta oraz rekomendowanych preparatów. Dermokonsultant nie dobiera ich bowiem ze względu na obowiązującą modę, nowoczesne trendy, ani aktualną reklamę, a tym bardziej cenę, ale zależy mu przede wszystkim na skutecznym działaniu dla dobra pacjenta.

Jak  zostać dermokonsultantem?

Oczywiście, kształcić się! Ze wzrostem poziomu życia i dbałości o wygląd, wymagania stawiane osobom pielęgnującym naszą urodę są coraz wyższe. Dermokonsultantem może być zatem osoba kompetentna w dziedzinie kosmetologii lub nauk pokrewnych. Najczęściej zostaje nim kosmetolog. Na dzień dzisiejszy termin „kosmetolog” odnosi się do absolwenta wyższych studiów zawodowych i jest równoznaczny z uzyskaniem tytułu „licencjat” lub „magister kosmetolog”.

Magister kosmetolog może kontynuować edukację i uzyskać tytuł doktora nauk medycznych. Kosmetologię można studiować dwustopniowo: na 3-letnich licencjackich studiach zawodowych  i 2-letnich magisterskich studiach zawodowych w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym. Każdy kosmetolog jest zobligowany do rozwoju oraz doskonalenia zawodowego, a także uczestnictwa w szkoleniach i kursach doszkalających. Edukacja kosmetologów z dyplomem wsparta uczestnictwem w spotkaniach tematycznych w gronie przedstawicieli świata nauki i kosmetologów – praktyków jest niezwykle ważna. Nabyte w ten sposób doświadczenie jest najlepszą kartą przetargową w konfrontacji z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy. 

Bywa jednak, że dermokonsultantem zostaje pasjonat kosmetologii bez dyplomu, po ukończeniu stosownych kursów przygotowujących do zawodu. Trzeba się jednak liczyć z tym, że początki będą trudne. Z pewnością w takiej sytuacji przyda się uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez firmy dermokosmetyczne z wiedzy na temat produktów, także te organizowane w ramach Akademii Kosmetologii prowadzone przez wykwalifikowanych kosmetologów i kosmetyczki oraz inne szkolenia sprzedażowe.

Po drugie należy mieć powołanie! Niezwykłe znaczenie ma zamiłowanie do dbałości o piękno ciała ludzkiego oraz praca z pasją, by promowanie zdrowia uczynić swoim sposobem na życie. Do wykonywania tego typu zawodu niezbędne są również predyspozycje tj. komunikatywność  i umiejętność słuchania, wysoka kultura osobista, dar przekonywania, poczucie empatii, a także odporność na stres. 

Trzeba bowiem mieć świadomość, że każda praca polegająca na kontakcie z klientem może generować nieprzyjemne sytuacje. Dlatego bardzo ważne jest, aby nauczyć się postępować z tzw. „trudnym klientem” oraz umiejętnie odreagowywać stres tak, aby czerpać maksimum satysfakcji z pracy i uniknąć efektu wypalenia zawodowego. Sprawność w obcowaniu z klientem oraz regenerowaniu sił zawodowych przychodzi wraz z doświadczeniem. Można więc uzbroić się w cierpliwość i wyciągać wnioski z niepowodzeń, lub zapisać się na szkolenia z zakresu profesjonalnej obsługi klienta, technik relaksacji bądź przeciwdziałania skutkom stresu w pracy.  

Statystyki mówią, że jest to profesja zdominowana przez kobiety, jednakże nie jest wyłącznie dla nich zarezerwowana i w poradnictwie dermokosmetycznym mogą próbować swoich sił również mężczyźni. Należy pamiętać, że bardzo przydatnym w zawodzie dermokonsultantki okazuje się być ukończony kurs przygotowujący do profesjonalnego prowadzenia dermokonsultacji w aptekach oraz innych punktach, gdzie udziela się wskazówek dotyczących pielęgnacji skóry.

Realia pracy dermokonsultanta

Instytucją zatrudniającą dermokonsultantów jest zwykle firma kosmetyczna reprezentująca konkretną markę, bądź apteka. W przypadku zatrudnienia dermokonsultanta przez indywidualnego właściciela apteki lub drogerii można liczyć na zatrudnienie stacjonarne, natomiast kiedy pracodawcą jest koncern kosmetyczny lub sieć aptek czy drogerii, częściej w grę wchodzi stanowisko mobilne. Wówczas dermokonsultantka zatrudniona przez sieć aptek może według ustalonego schematu odwiedzać poszczególne apteki danej sieci w obrębie  określonego regionu czy województwa. 

Miejscem pracy kosmetologa-konsultanta jest najczęściej apteka lub dział dermokosmetyczny będący częścią drogerii. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że profesjonalna dermokonsultantka w każdej aptece/drogerii  przynosi wymierne korzyści. Bezpłatna analiza skóry i profesjonalne doradztwo podnosi bowiem prestiż każdej apteki czy drogerii.

Praca trwa od kilku do kilkunastu godzin dziennie, często w wolne soboty i niedziele. Godziny pracy zwykle nie są stałe i zależą głównie od czasu otwarcia apteki bądź drogerii. 

Preferowana jest pozycja pracy stojąca. Niektóre miejsca pracy posiadają tzw. „wyspy”, które przewidują miejsce siedzące dla dermokonsultanta. Trzeba się jednak liczyć z niedogodnościami spowodowanymi jednostajnym trybem pracy. Bóle kręgosłupa, uczucie ciężkości nóg, opuchnięte kostki i obrzęki zwłaszcza w dolnej części ciała to chleb powszedni konsultanta ds. pielęgnacji dermokosmetykami.  

Jak każda profesja, praca dermokonsultanta ma swoje zalety i wady. Niewątpliwą zaletą jest ogromna satysfakcja z uczestnictwa w uświadamianiu pielęgnacyjnym i edukacji zdrowotnej klientów/pacjentów. Dzielenie radości zadowolonego klienta jest najlepszym motywatorem do dalszej pracy, która dzięki szczęśliwym klientom zwyczajnie ma sens. Niestety są niedogodności, których nie sposób wyeliminować. Najważniejsze, żeby je sobie przedwcześnie uświadomić i rozważyć wszystkie za i przeciw tak, aby uniknąć rozczarowania. 

Niech podsumowaniem powyższego będzie optymistyczny akcent pozwalający dermokonsultantom patrzeć z nadzieją na przyszłość. Dermokonsultant to bezsprzecznie zawód coraz bardziej doceniany wśród społeczeństwa, a zwrot „ekspert kosmetologii” brzmi dumnie i budzi szacunek. 

Źródło:

Sondaż TNS OBOP dla DOZ.pl zrealizowany w dniach 02-06 lutego 2012 r. na reprezentatywnej, losowej 1004-osobowej ogólnopolskiej próbie osób od 15 roku życia. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/-3%, przy wiarygodności oszacowania równej 95%. 

Ogólnopolskie badania opinii publicznej pod nadzorem merytorycznym TNS OBOP, renomowanego ośrodka badawczego zorganizowane na potrzeby firmy Bioderma. We wrześniu 2008 roku zostały przeprowadzone badania na temat „Pielęgnacji skóry twarzy” na reprezentatywnej grupie 523 kobiet powyżej 15 roku życia, z całej Polski.