Do góry

Dieta na jesień, czyli raw food

Raw food, rozumiana jako „surowa dieta” to propozycja dla osób, które chcą oczyścić swój organizm z toksyn.

Kluczem do sukcesu w tej propozycji jest spożywanie lekkostrawnych i nieprzetworzonych produktów roślinnych. Takie żywienie, zdaniem dietetyków, pomoże zwalczyć jesienne uczucie przemęczenia, spowolnienie trawienia, bóle głowy czy obniżenie sprawności psychofizycznej. A wszystkie te sygnały mogą świadczyć o potrzebie oczyszczenia organizmu z toksyn.

Jak tłumaczy Agnieszka Piskała, ekspert ds. żywienia w Nestle, Polska S.A. – Nagromadzenie toksycznych związków w organizmie zaburza jego wewnętrzną równowagę, co bardzo często przekłada się na złe samopoczucie czy choroby skóry. Do jednej z metod oczyszczania, czyli działania mającego na celu przyspieszenie eliminacji toksyn z organizmu, należą np. diety owocowo-warzywne. Raw food może więc być traktowany jako forma jesiennego detoksu. Posiłki przygotowane według zasad diety witariańskiej są niskotłuszczowe, bezglutenowe i niskosolne, a do tego wysokoenergetyczne – twierdzi.

Inną nazwą, pod jaką możecie znać dietę raw food jest dieta witariańska. Opiera się ona na idei wykluczającej termiczną obróbkę kulinarną. Znaczy to, że żywimy się produktami roślinnymi, które w minimum 70 proc. są surowe, a ich przygotowanie do spożycia odbywa się w temperaturze nie wyższej niż 42 stopnie Celsjusza. Dzięki rezygnacji z pieczenia, smażenia, wędzenia i gotowania dania są w 100 proc. naturalne i nie pozbawione mikroelementów, witamin, białek oraz naturalnych enzymów. Dieta raw food jest dlatego szczególnie bogata w witaminę C, potas, błonniki i kwas foliowy. Dodać również należy, że witarianizm gwarantuje, iż świeże warzywa i owoce staja się dla naszego organizmu doskonałym źródłem antyoksydantów zwalczających wolne rodniki.

Ekspert przekonuje – Jesień jest okresem pierwszych zbiorów młodej brukselki, cykorii, dyni czy jarmużu. W tym czasie nie brakuje także takich warzyw jak: bakłażan, brokuły, cukinia, fasolka szparagowa, kalafior, marchewka, pietruszka, papryka, pomidory, pory czy rzodkiewka. Z owoców królują brzoskwinie, jeżyny, maliny, porzeczki, gruszki, jabłka oraz śliwki. Wykorzystując te sezonowe produkty, można przygotować bogate w witaminy surówki i sałatki czy świeżo wyciskane soki – dodaje.

Co cieszy się największa popularnością? Oczywiście sałatki i surówki ze świeżych warzyw, jak również świeżo wyciskane soki. Należy wiedzieć, że posiłki inspirowane surową dietą mogą być nie tylko spożywane na zimno, ale i podgrzewane, dlatego niektórzy określają dietę witariańską jako „gotowanie słońcem”.

I w diecie raw food znajdziemy ciemne strony. Bowiem ludzki organizm nie wszystkie substancje dobrze przyswaja w surowej postaci. Dlatego u zwolenników żywienia się wyłącznie produktami roślinnymi istnieje duże ryzyko wystąpienia niedoborów mineralnych: cynku, wapnia, selenu i żelaza, jak również witamin z grupy B, zwłaszcza B12, której jedynym źródłem są produkty zwierzęcego pochodzenia.

Jak przypomina Agnieszka Piskała – Stosowanie nieodpowiednio zbilansowanej diety może prowadzić także do powstania schorzeń, wynikających z niedoboru składników pokarmowych. Dlatego najlepiej stosować zasadę złotego środka. Bez odpowiedniej wiedzy możemy bowiem znacznie osłabić swój organizm. Na surową dietę nie powinny decydować się kobiety w ciąży, chorzy na cukrzycę, anemię, osteoporozę czy osoby z niedowagą lub alergiami pokarmowymi. Może być ona natomiast skuteczna podczas łagodzenia pierwszej fazy objawów schorzeń reumatologicznych – twierdzi.

Dietę raw food należałoby wprowadzać w życie na zasadzie nie codziennej formy żywienia, ale elementu wzbogacenia dotychczasowej. Można potraktować ją także jako kurację oczyszczającą, po której powoli wprowadzane będą inne produkty czy składniki, bo w końcu owoców i warzyw nigdy za mało!

Źródło: PAP Life