fbpx
10 Listopad, 2019
Warszawa
8 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Franczyza w salonie ? czy warto?

Przed osobami otwierającymi własny salon kosmetyczny lub SPA stoi ważne pytanie: czy zdecydować się na obiekt pod szyldem znanej marki, czy zbudować własną od podstaw? Coraz popularniejsze stają się oferty franczyzowe, umożliwiające właścicielom salonów łatwiejszy start w branży oraz minimalizujące ryzyko związane z otwieraniem nowego biznesu.

Wyjaśnijmy może najpierw, czym jest franczyza. To tego rodzaju system sprzedaży, który jest oparty o udzielenie licencji franczyzobiorcy przez franczyzodawcę.

Franczyzodawca najczęściej zobowiązuje się do przekazania swojemu franczyzobiorcy tzw. know-how, oferowania szkoleń, a także do bieżącego wsparcia w zakresie prowadzonej działalności. Franczyzobiorca zaś zyskuje prawo do prowadzenia swojego biznesu pod logiem danej marki, jednak ma również obowiązki wobec franczyzodawcy, określone w umowie. Obecnie na rynku istnieje wiele ofert franczyzowych, zarówno jeśli chodzi o salony kosmetyczne, SPA, fryzjerskie, czy manicure. Oprócz punktów opartych na franczyzie istnieją również salony autoryzowane. Niezależnie od tego, czy interesowałaby nas ścisła współpraca z marką, jaką daje franczyza, czy głównie możliwość korzystania z logo danej firmy, obie z tych form niosą za sobą liczne zalety:

  • dysponując znakiem towarowym znanej i cenionej marki wzbudzamy większe zaufanie ? klientka kojarzy bowiem tę markę z konkretną jakością i chętniej skorzysta z oferty salonu pracującego według jej standardów;
  • szyld z logiem marki jest też cenną informacją dla klientki, która prócz samej usługi interesuje się również zakupem profesjonalnych produktów. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z salonem fryzjerskim, czy kosmetycznym, dla wielu klientek logo lubianej firmy może być podstawą do zainteresowania się właśnie tym punktem;
  • warto zauważyć, że popularny znak towarowy to także swego rodzaju oszczędność na reklamie ? dużo trudniej bowiem wypromować własną markę od podstaw i dotrzeć z nią do świadomości konsumentów, aniżeli skorzystać z wizerunku znanej i cenionej firmy.

Oprócz tego wiele zalet niesie za sobą sama franczyza:

  • podpisując umowę z franczyzodawcą otrzymujemy coś znacznie więcej niż prawo do posługiwania się znakiem towarowym marki. Otrzymujemy dostęp do całego pakietu franczyzowego, na który składa się m.in. koncepcja prowadzenia tego typu biznesu, poparta wieloletnim doświadczeniem franczyzodawcy;
  • istotnym udogodnieniem jest również wsparcie ? jego zakres zależy od franczyzodawcy, ale najczęściej obejmuje ono pomoc w trakcie całego prowadzenia działalności gospodarczej pod szyldem marki. Może być to wsparcie księgowe, marketingowe, reklamowe. Franczyzodawca organizuje szkolenia dla pracowników franczyzobiorcy, przekazuje mu jednolite materiały promocyjne;
  • umowa franczyzowa wiąże się z przestrzeganiem standardów nałożonych przez franczyzodawcę. Przemyślane i opracowane drogą wieloletnich doświadczeń reguły umożliwiają osiągnięcie i utrzymanie wysokiej jakości usług i ? co za tym idzie ? wzorową obsługę klienta;
  • choć franczyzobiorca prowadząc swoją działalność jest niezależnym przedsiębiorcą, kieruje nią według sprawdzonych zasad, po odbytym szkoleniu i z dostępem do wszelkiego wsparcia ekspertów. Franczyza zakłada możliwie jak najskuteczniejszą eliminację ryzyka związanego z zakładaniem biznesu. Co za tym idzie, otwarcie własnego salonu kosmetycznego staje się łatwiejsze także dla tych osób, które do tej pory nie prowadziły własnej działalności gospodarczej i boją się, że nie poradzą sobie w założeniu i utrzymaniu takiego biznesu.

Franczyzobiorca ma więc duże wsparcie i liczne przywileje, ale trzeba napisać również o obowiązkach. Franczyza wiąże się przeważnie z opłatami na rzecz franczyzodawcy ? najpierw z opłatą początkową, a następnie z regularnym wpłacaniem kwoty stanowiącej określony procent obrotów. Warto jednak wspomnieć, że nie wszystkie marki oferujące salonom prawo do posługiwania się wizerunkiem firmy i korzystanie ze wsparcia specjalistów oraz z know how wymagają tych opłat. Franczyza wiąże się z istotnym obowiązkiem, jakim jest stosowanie produktów franczyzodawcy ? może to być pewnym utrudnieniem dla osób, którym zależało na wprowadzeniu do salonu szerokiej gamy kosmetyków różnych firm. Umowa tego typu może się wiązać również z koniecznością dostosowania wystroju gabinetu do standardów marki ? może chodzić np. o specyficzne dla wizerunku firmy kolory, czy wyeksponowanie znaku towarowego.

Dla kogo więc jest franczyza?

Przede wszystkim dla osób, które chcą prowadzić swój biznes w konsultacji ze specjalistami. Dla tych, którzy obawiają się samodzielnego startu bez wsparcia ze strony bardziej doświadczonej marki. Ale również dla osób, które chcą postawić na maksymalny rozwój swojego salonu, na jak najszybsze i najbardziej skuteczne dotarcie do klienta i podtrzymanie jego zainteresowania ciekawymi akcjami promocyjnymi i wysoką jakością usług. Warto jest zatem sprawdzić, czy ulubiona marka ma w swojej ofercie franczyzę i czy wraz z nią nasz gabinet otrzyma to, czego potrzebuje.

Abacosun

Producent profesjonalnych kosmetyków i urządzeń do salonów kosmetycznych, odnowy biologicznej i SPA.
www.abacosun.pl