fbpx
18 Listopad, 2019
Warszawa
12 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

959697_cell_phone.jpg

Jak idealnie zaplanować otwarcie gabinetu?

Biznes plan jest projektem opisującym zamierzenia gospodarcze przedkładanym inwestorom lub instytucjom udzielającym kredyty lub pożyczki, ale nie tylko – jest potrzebny przede wszystkim nam, jako że proces planowania przedsięwzięcia w szczegółach przed rozpoczęciem inwestycji, może uchronić przed stratami, gdyż może okazać się podczas tworzenia biznes planu, że przedsięwzięcie jest nieopłacalne.

„Kto nie planuje biznesu ten planuje swój upadek” – jak mówi znane przysłowie. Wszystko to, co dotąd rodziło się w naszych głowach przenosimy na papier. Jest to doskonała okazja do skonkretyzowania i ostatecznej weryfikacji pomysłu na biznes. Podstawą opracowania biznes planu jest odpowiedni pomysł, którego zyskowność należy dowieść oraz w odpowiedni sposób przedstawić. Biznes plan bardzo pomaga w sfinalizowaniu inwestycji, przy rozpoczęciu działalności, jaki i w zarządzaniu firmą.

Po co nam biznesplan?

Dobrze napisany biznes plan jest środkiem, za pomocą którego można przekonać inwestorów, że właśnie Twoja firma zasługuje na uwagę i przyniesie oczekiwany zysk. Biznes plan, w momencie rozpoczynania działalności jest zarówno drogowskazem jak i spisem rzeczy do zrobienia, będzie przypominał, w jakim kierunku zmierzamy i pomagał utrzymać obraną drogę, będzie zawierał wiele szczegółów, o których nie można zapominać w momencie otwierania firmy.

Czynnikiem decydującym o powodzeniu biznes planu będzie wrażenie na potencjalnym inwestorze lub pożyczkodawcy. Wrażenie do ściśle związane jest ze sposobem opracowania koncepcji, jak i z wartością merytoryczną.
Pomocne są wszelkie sugestie przy jego tworzeniu, powinien być zwięzły i krótki, napisany prostym językiem, założenia finansowe winny być realne, dobrze jest używać wykresów, tabel, aby dane liczbowe były bardziej jasne i zrozumiałe. Nie należy zbyt profesjonalnie prezentować swojego pomysłu (nie każdy jest w temacie i wie, co oznaczają profesjonalne określenia typu peeling kawitacyjny, mikrodermabrazja, galwanizacja – jeśli takowe chcecie umieścić, zawsze w nawiasie wyjaśniajcie co oznaczają).

Wszystkie tytuły i podtytuły winny być przejrzyste i zwięzłe, ułatwiające czytanie. Należy załączać wszystkie możliwe dokumenty potwierdzające to, co zamieszczacie w biznes planie (dyplom ukończenia studiów, posiadane certyfikaty, mapkę dojazdu do Waszego gabinetu, projekt technologiczny gabinetu, faktury zakupów poczynionych w ramach przygotowań do rozpoczęcia działalności gospodarczej). Unikajcie bliżej nieokreślonych wyrazów, takich jak: trochę, wiele, okazjonalnie, mało, długo, wydaje mi się, itp. Wszystko, co piszecie musi sprawiać wrażenie tego, że jesteście tego pewne, że wiecie, że jesteście przekonane do tego, co opisujecie.

959697_cell_phone.jpgBądźcie konkretne w swoich wypowiedziach, ale nie nazbyt pewne siebie. Uważajcie też, by osoby, które mają wgląd w Wasz napisany biznes plan, nie „pożyczyły” sobie Waszego pomysłu – dlatego dla bezpieczeństwa nie pokazujcie go nikomu, przed oddaniem do inwestorów. Tworząc własny plan działania mamy doskonałą sposobność przemyśleć pod jaką firmą (nazwą) będziemy działać. Nazwa firmy jest bardzo istotna. Pozwala odróżnić się od konkurencji. Powinna także być nośnikiem pozytywnych skojarzeń na temat firmy. Nazwa jest  tylko jednym z elementów wizerunku naszego biznesu. Warto pomyśleć o tym jaki obraz siebie i firmy będziemy kreowali, i w jaki sposób będziemy chcieli go osiągnąć.

Coś o sobie…

Na początku pisania biznes planu po pierwsze napiszcie coś o sobie – krótko (imię, nazwisko, ile macie lat, jaką skończyłyście szkołę i dlaczego chcecie otworzyć gabinet, jakie macie doświadczenie w branży, zdobyte certyfikaty, ukończone szkolenia, kursy – dołączcie ksero do końcowej wersji biznes planu, opisując je szczegółowo, numerując, np. „załącznik 1).

Zbędne jest opisywanie całej swojej rodziny, z uwzględnieniem imion, pamiętajcie, że biznes plan dotyczy tylko i wyłącznie Was, Waszego pomysłu i jego realizacji. Po drugie, cel pisania biznes planu, opis przedsięwzięcia, zakres działania firmy, ilość zatrudnionych osób, wielkość i przeznaczenie środków finansowych. O wszystkim krótko, zwięźle, to wstęp. Rozwinięcie będzie w dalszych punktach.

Analiza rynku

Kolejno opisywać będziecie marketing, czyli rynek, klientów, konkurencje, prognozy, strategie działania, promocji, cen, sprzedaży. Dobrze jest przejrzeć prasę branżową, zastanówcie się i opiszcie szczegółowo ofertę zabiegową, określcie do kogo będzie Wasz gabinet kierowany, do jakiej grupy wiekowej, jaki będzie obszar działania Waszej firmy, co zrobicie aby zdobyć klientów (możecie napisać, że aby zdobyć klientów roznoszone będą ulotki, zamieszczone będą ogłoszenia w lokalnej prasie, w radio, w Internecie).

Opiszcie dokładnie jak widzicie formę promocji ( jacy klienci jaki rabat dostaną, możecie pomyśleć o przyznawanych bonusach, o tym, że np. każdy w dniu swoich urodzin otrzymuje 30% zniżki na każdy zabieg, do każdego zabiegu henna brwi gratis, jeśli kobieta przyprowadzi koleżankę na jakikolwiek zabieg o wartości powyżej 100zł sama otrzyma 30% zniżki na wybrany przez siebie zabieg, jest masa możliwości, by nie tracąc dużo pozyskać klientów).

815310_home_business_4.jpgOpiszcie czym będziecie różniły się od konkurencji (organizowanie dni otwartych, rozdawanie gadżetów w postaci kosmetyków, indywidualne podejście do każdego klienta, przypominanie o terminie kolejnej wizyty (telefonicznie, pocztą elektroniczną), zapamiętując imiona, pasji klientów, niższe ceny, wysoka jakość usług – możecie podać przykładowe ceny, np. zabieg z maską algową 35zł, masaż dłoni 20zł, pedicure leczniczy bez malowania 40zł ). Możecie opisać również zamiary na przyszłość, czyli kupno kolejnych urządzeń pozwalających poszerzyć ofertę wykonywanych usług, zatrudnienie pracowników, podwyższenie kwalifikacji zawodowych.

Lokalizacja gabinetu

Następnym punktem biznes planu będzie lokalizacja gabinetu. Adres, cechy decydujące o atrakcyjności tego miejsca (opis dojazdu z centrum autobusem, możliwość dołączenia mapki dojazdu, opis tego czy obecny jest parking). Dodatkowo wykaz kosztów związanych z remontami, warunki dzierżawy (na zakończenie jako któryś z kolei załącznik dołączacie umowę wynajmu lub kupna), opłaty komunalne. Rozplanowanie pomieszczeń (projekt technologiczny gabinetu – wykonują je najczęściej osoby zajmujące się usługami projektowymi i rzeczoznawstwem do spraw sanitarnohigienicznych oraz bhp i ergonomii).

Trochę kwestii technicznych…

Określacie rozmiar projektu, technologie i wyposażenie – Charakterystykę (opis usług), dostawców, zapasy, wysyłkę, opakowanie, szacunek nakładów ( wszystko co dotyczy kupowania sprzętu, kosmetyków, wszystkiego co potrzebne do prowadzenia gabinetu).

Zapotrzebowanie

Struktura i przewidywane rozmiary zapotrzebowania ( np. jaką ilość kosmetyków, narzędzi, materiałów potrzebujecie na miesiąc), aktualna i potencjalna dostępność ( czy produkty, które chcecie kupować u dostawców są cały czas dostępne, ile trwa ich wysyłka, ile musicie na nie czekać, czy zamawiacie przez Internet, jeśli tak to w jaki sposób, czy w każdej chwili możecie domówić danego produktu), szacunek cen.

Czy ma to szansę zadziałać?

741867_palmtop_series_3.jpgOgólny plan organizacyjny, czyli kilka słów od Was samych na temat tego jak widzicie Waszą firmę w świetle innych o podobnej tematyce, forma prawna ( np. jednoosobowa działalność gospodarcza), pracownicy (przewidywane nakłady na siłę roboczą), forma rozliczenia (np. księgowość będzie prowadzona przez biuro podatkowe mgr Anny Nowak). Wybór formy opodatkowania (najlepiej wybrać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych – podstawę opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanych stanowi przychód. Przychodu nie pomniejsza się o koszty uzyskania przychodu. Stawi ryczałtu są zróżnicowane w zależności od rodzaju i zakresu prowadzonej działalności gospodarczej i wynoszą, kolejno: 8,5%, 5,5%, 3,0%. Warunkiem korzystania z ryczałtu jest prowadzenie ewidencji przychodów).

Oprócz tego w dobrym biznesplanie powinny znaleźć się również:

  • Harmonogram realizacji (temat i czas realizacji poszczególnych zadań, przewidywany koszt poszczególnych etapów).
  • Analiza finansowa. Całkowite nakłady, finansowanie projektu, kalkulacja kosztów i zysków (realna, wyobraźcie sobie jakbyście już prowadziły działalność i opisywały ich realne koszta i zyski, różne sumy w różnych miesiącach), tabela przypływów gotówkowych, prognozowanie rachunku zysków i strat.
  • Analiza szans i zagrożeń – dobre i złe strony – analiza SWOT (S mocne strony, W słabości, O szanse, T zagrożenia).
  • Podsumowanie ( co może świadczyć o sukcesie właśnie Waszej firmy, dlaczego klienci do Was wrócą).
  • Załączniki (wszystkie załączone faktury, dyplomy, rozporządzenia, projekty, umowy).

Na zakończenie ważne, by biznes plan nie był zbyt długi (maksymalnie 15 stron). Nie koncentrujcie się tylko na analizie projektu, ale też na analizie rynku.

czerwony_523.jpg
Anna Jurgielaniec

licencjonowany kosmetolog, absolwentka AM w Bydgoszczy
prowadzi Gabinet Kosmetologii „Geranium” w Koszalinie
..
..