Do góry
Lato – czas ślubów! Kilka sposobów na promowanie salonu.

Jak rozmawiać z klientami salonów?

Poznałeś już swoich klientów, znasz ich imiona, zwyczaje, pamiętasz, z jaki usług i jak często korzystają. A czy wiesz, w jaki sposób z nimi rozmawiać, żeby podnieść skuteczność sprzedaży? 

Jedną z metod jest adaptacja stylu rozmowy do sposobu bycia klienta. 

Rozróżniamy cztery typy osobowości: wzrokowiec, słuchowiec, dotykowiec i kinestetyk. Poniżej krótka charakterystyka wraz ze skróconą instrukcją prowadzenia rozmowy.

 

Wzrokowiec

Osoba taka w trakcie rozmowy patrzy w oczy, używa słów związanych ze wzrokiem. Postaraj się mówić jego językiem i utrzymać kontakt wzrokowy. Pokaż mu katalog z kosmetykami, pozwól rozejrzeć się po salonie, niech poobserwuje chwilę pracę kosmetyczek. Rozmowa może wyglądać na przykład tak. 

Na słowa klientki: „Widzę, że macie Państwo duży wybór zabiegów na ciało” albo „Czy mogłaby Pani pokazać mi ten, który najlepiej działa wyszczuplająco”, odpowiedz: „Proszę rozejrzeć się po salonie i obejrzeć także kosmetyki na których pracujemy” albo „Proszę zobaczyć ten zabieg. Będzie dla Pani idealny” (podając jednocześnie katalog z opisem zabiegów).

 

Słuchowiec

Osoba taka zazwyczaj jest bardzo rozmowna, mówi szybko i rytmicznie. Raczej nie patrzy w oczy, rozgląda się na boki. 

Na pytanie klienta: „Jaką dzisiaj usłyszę propozycję od Państwa, jaki zabieg proponuje Pan dla mojej żony na imieniny?”, odpowiedz: „Ta propozycja może brzmieć dla Pana interesująco: czekoladowy, relaksujący masaż”.

 

Dotykowiec

Poznasz typ takiej osobowości po żywej gestykulacji. Często trzyma jakiś przedmiot w ręce i bez pytania dotyka wszystko, co znajduje się obok. Dla takiej osoby nawiązanie emocji z drugą stroną jest szczególnie istotne. Postaraj się wytworzyć ciepłą, sympatyczną atmosferę, aby klient czuł się swobodnie i bezpiecznie. Pozwól mu dotknąć i powąchać wystawione kosmetyki. 

Na stwierdzenie klienta: „Czuję, że dla mnie będzie to dobry zabieg kosmetyczny na twarz”, odpowiedz: „Wydaje mi się, że ma Pan zdecydowaną rację. Myślę, że jak dodamy jeszcze kurację na cerę z problemami, to efekt będzie lepszy”.

 

Kinestetyk

Osoba taka jest bardzo ruchliwa, nie potrafi ustać na miejscu. W czasie rozmowy chodzi po salonie, unika kontaktu wzrokowego. Na słowa klienta: „Strasznie się spieszę, właściwie nie rzuca mi się w oczy żaden specjalistyczny krem na cellulit, może mi Pan coś doradzi”, odpowiedz: „A może poszukamy coś z tej marki? Na przykład takie serum o intensywnym działaniu wyszczuplającym?”

 

 

 Jak rozmawiać z klientami salonów?

Małgorzata Dziubała i Aleksandra Lechwar-Szwarc, założycielki firmy Kreatywny Butik ONE, która dostarcza pomysły na rozwój biznesom małym i dużym. W e-booku „Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? SALONY FRYZJERSKIE I KOSMETYCZNE” znajduje się dużo więcej praktycznych porad i inspiracji na prowadzenie własnego salonu. Firma prowadzi także szkolenia i konsultacje. Zobacz więcej!