Z OSTATNIEJ CHWILI!
26 Apr, 2019
Warsaw
28 ° C
Do góry

Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami salonu?

Konflikt jest zawsze czymś niepożądanym, zarówno na gruncie prywatnym, ale też zawodowym. Konflikt sprawia, że zaczynamy funkcjonować w totalnie stresogennym środowisku, a rozdrażnieni myślimy i pracujemy znacznie gorzej. 

Czasem konflikt między pracownikami jest tak zaogniony lub jego uczestnicy są tak oślepieni subiektywnym widzeniem sprawy, że trudno im go rozwiązać na własną rękę. Tutaj zdecydowanie powinna wkroczyć osoba postronna, a więc przełożony. Rozważmy więc jak umiejętnie rozwiązywać konflikty między pracownikami. Jak radzić sobie w postaci mediatora?

Obserwuj!

Zanim dojdzie do sytuacji niekomfortowej najlepszym rozwiązaniem jest jej zapobieganie. Starajmy się więc na bieżąco obserwować sytuację, jaka istnieje w salonie. Zwróćmy uwagę czy nasi pracownicy czują się dobrze, czy niczego im nie brakuje, czy są równo traktowani albo czy mogą wystąpić jakieś dodatkowe czynniki, które zadecydują o ewentualnym konflikcie. Starajmy się po prostu przewidywać konflikty. 

Dbajmy o dobrą atmosferę

Ważną kwestią jest także zadbanie o przyjemną atmosferę w pracy. Starajmy się za wszelką cenę zniwelować możliwość zaistnienia konfliktu. Nie mamy oczywiście kontroli nad wszystkim, ale zawsze możemy postarać się o to, by środowisko, w którym pracujemy było jak najmniej stresogenne, jak to możliwe.

Warto rozmawiać

Niekomfortowe sytuacje najlepiej rozwiązywać rozmową. Postarajmy się zorganizować spotkanie skonfliktowanych pracowników. Ważne jednak, by było to spotkanie na neutralnym gruncie. Pozwólmy pracownikom się wygadać, zobrazować sytuację widzianą ich oczami. Wczujmy się w rolę mediatora i słuchacza, który z jednej strony chce załagodzić nastały konflikt, a z drugiej daje możliwość „wyładowania się” trochę na własną rękę. 

Bezstronnie i niezależnie

Za wszelką cenę bądźmy asertywni. Najgorszą możliwą metodą załagodzenia konfliktu jest otwarte przyjęcie za prawdę oczywistą zdania jednej ze stron. Pamiętajmy o tym, że nie uczestniczymy w tym konflikcie, a staramy się go rozwiązać. 

Oddzielmy życie osobiste od życia zawodowego

To bardzo ważna sprawa. W żadnym wypadku nie pozwólmy na poruszanie spraw kompletnie nie związanych z konfliktem, bo taki bieg wydarzeń może tylko zaognić sprawę. Jeśli konflikt dotyczy również życia prywatnego osób zaangażowanych, skupmy się wyłącznie na aspektach związanych z  kwestiami zawodowymi. 

Pomóż i sprawdzaj

To ważne, by pomóc znaleźć odpowiednie rozwiązanie konfliktu, tak, by żadna ze stron nie czuła się pokrzywdzona. Pamiętajmy też o tym, że słowa nie zawsze oznaczają czyny. Zadbajmy o to, by taka sytuacja już więcej się nie powtórzyła i żeby osoby uczestniczące w konflikcie faktycznie zadbały o to, aby się pogodzić.

Konfliktowe sytuacje w pracy nie tylko wpływają na efektywność pracowników, ale też na dobrą atmosferę, która wpływa także na naszych klientów i postrzeganie całego salonu. Dlatego tak ważną rzeczą jest dbanie o dobre relacje pracowników. W końcu to oni są też wizytówką naszego gabinetu!