fbpx
17 Luty, 2020
Warszawa
13 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Jak wybrać dobrego kosmetologa lub kosmetyczkę do pracy

„Zatrudnię kosmetologa,kosmetyczkę, atrakcyjne warunki pracy” to słowa, które najczęściej pojawiają się na płatnych stronach portali poświęconych pracy. Tuż po zamieszczeniu naszej oferty pracy niebawem otrzymujemy stos wiadomości. Jak odnaleźć się w gąszczu CV, kogo wybrać na rozmowę?

Brak czasu dotyczy niemal większości osób prowadzących własną działalność i mimo naszych szczerych chęci nie jesteśmy w stanie poświęcić kilkanaście minut na rozmowę dla każdego kandydata.

Otrzymując sporą liczbę podań poświęcamy najczęściej kilkanaście sekund na analizę każdemu z nich. Zanim rozpoczniemy analizę CV musimy przygotować sobie dokument, w którym zapiszemy wszystkie cechy idealnej kandydatki na stanowisko kosmetologa lub kosmetyczki. Na co zatem zwracać uwagę przy takich poszukiwaniach?

Umiejętności i osiągnięcia:

– Korzyści jakie odniesiemy po zatrudnieniu pracownika.
– Jak bardzo kandydatka angażowała się w swojej poprzedniej pracy?
– Czy jej główne umiejętności są zbieżne z naszymi potrzebami?
– Czy kandydatka ma jakieś wyjątkowe umiejętności w porównaniu z pozostałymi.

Kwalifikacje i wykształcenie

– Czy wykształcenie kandydatki pozwoli na dobrą pracę na stanowisku? Wiadomo, że jeżeli poszukujemy dobrej kosmetyczki nie powinniśmy zatrudniać osoby, która ukończyła tygodniowy kurs w prywatnej firmie.
– W jakich kursach uczestniczyła w celu podnoszenia swoich kwalifikacji (szkolenia z obsługi klienta, obsługi aparatury, wykonywania peelingów kwasami, wykonywania mikrodermabrazji itp.)

Zatrudnienie

– Jak długo kandydatka pracowała w poprzednich firmach? Warto uwzględnić strukturę i system pracy. Wiadomo, że na stanowisku kosmetyczki nie zatrudnimy Pani, która w poprzedniej pracy wykonywała jedynie zdobienie paznokci.
– Co należało do obowiązków kandydatki?
-Czy podała powód odejścia ze swojego obecnego stanowiska?

Hobby i zainteresowania

Nie muszę pisać, że opis „książki, sport” w miejscu poświęconym zainteresowaniom całkowicie nie zwraca naszej uwagi. Przyjrzyjmy się uważnie tej części CV, gdyż często odkrywa profil psychologiczny przyszłej kandydatki.

Zwróć uwagę na formę życiorysu. Jeżeli jest starannie uporządkowany pod względem merytorycznym od razu wiadomo, że mamy do czynienia z osobą zorganizowaną. Jakieś graficzne odstępstwa, nierówności w tekście całkowicie dyskwalifikują kandydata. Analizując aplikację warto sprawdzić, czy podane doświadczenie zawodowe jest adekwatne do naszej oferty pracy. Zdarza się, że osoba aplikująca na stanowisko kosmetologa umieszcza w swoim doświadczeniu – roznoszenie ulotek i układanie towaru w hipermarketach.

Gdy już udało się nam przebrnąć przez stos dokumentów i wyłoniliśmy grupę ok. 10 osób przejdźmy do metod przeprowadzania rozmów. Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego od rozmowy z przyszłym pracownikiem. Otóż nie. Musimy się nastawić na trudne negocjacje – nie tylko finansowe. Istnieje wiele metod prowadzenia rozmów z kandytatami. Warto testować wiedzę kandydatki poprzez stosowanie wywiadu behavioralnego, który polega na przeprowadzeniu analizy historii sukcesów i porażek. Kandydatka opowiada nam trzy historie, dwie z nich zakończyły się sukcesem, a jedna porażką. Na tej podstawie można określić poziom rozwoju kompetencji pracownicy.
Można również zastosować studium przypadku, czyli pytać rekrutowaną osobę jakby zachowała się w określonej sytuacji. Np. jakby zareagowała, gdyby klientka była niezadowolona z efektów przeprowadzonego zabiegu? Osoba pytana nie ma zbyt wiele czasu na przemyślenia, dzięki czemu od razu mamy jej prawadziwy obraz psychologiczny.

Po kilkunastu minutach prowadzenia dialogu przechodzimy do najistotniejszej kwestii: delegowania zadań i ustalenia pensji. Musimy zdawać sobie sprawę, że wynagrodzenie jest jednym z głównych motywów podejmowania pracy. Mimo wszystko kandydaci obawiają się poruszenia tego tematu.Zapytaj kandydatkę o jej oczekiwania, jeżeli będą zbyt wygórowane zaproponuj, że w miarę waszej współpracy wynagrodzenie będzie sukcesywnie wzrastać. Najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie stałego wynagrodzenia oraz procentu od zabiegów i sprzedaży kosmetyków.


Oto przykładowe pytania, które pomogą Ci w przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej:

– Dlaczego akurat praca w moim gabinecie?
– Czy jest Pani dobrym organizatorem?
– Czy jest wykazuje Pani elastyczność w stosunku do czasu pracy?
– Jaki był Pani największy sukces?
– Jaki dla Pani był największy problem w poprzedniej pracy?
– Jakie ma Pani plany zawodowe?
– Czy planuje Pani zajść w ciążę (wiadomo, że to pytanie jest trudne dla obu stron, jednak naszym celem jest rozwój gabinetu).

Wyboru kandydatki na stanowisko dokonujemy po przeprowadzeniu wszystkich rozmów. Jeżeli trudno jest nam wybrać od razu jedną osobę, zorganizujmy kolejne spotkanie dla trzech, które najbardziej wzbudziły nasze zainteresowanie.