fbpx
17 Czerwiec, 2019
Warszawa
20 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Klient krytykujący konkurencję – jak się zachować?

Praca kosmetyczki, podobnie jak wiele innych usług, wymaga dużego wyczucia Klienta. Ludzie odwiedzający gabinety stanowią przekrój całego społeczeństwa. Stykamy się więc z osobami o różnym nastawieniu do życia, ludzi i kultury. Konkurencja świadcząca usługi pielęgnacyjne i kosmetyczne jest bardzo duża. Dzięki temu Klient ma możliwość porównania jakości usług, w ten sposób buduje świadomość swoich potrzeb, wymagań jak i wpływa na funkcjonowanie całej branży kosmetycznej.

Nawet jeżeli w naszym gabinecie w większości przypadków mamy do czynienia ze stałymi Klientkami, musimy być świadome, że niejednokrotnie korzystają one z usług innych salonów. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: ciekawość innych ofert, okazja cenowa, prezent od bliskich osób, czy też najzwyczajniejsza chęć zmiany.

Każda kosmetyczka ma świadomość, że po latach przepracowanych w gabinecie nabiera pewnych nawyków. Jesteśmy w stanie rozpoznać „nasz” kształt paznokci czy łuk brwi u Klientki. Dlatego bardzo często wiemy, że osoba ta skorzystała w międzyczasie z usług innego profesjonalisty. Zdarza się, że Klientki same nie przyznają się, że były w innym gabinecie. Zapewne wynika to z ich poczucia lojalności wobec nas. Często jednak mamy do czynienia z krytyką usług w innych gabinetach. Jak wtedy powinnyśmy się zachować?

Przede wszystkim nie należy od razu oczerniać konkurencji. Takie postępowanie często nie przysparza nam przyjaciół, a negatywne nastawienie może mieć wpływ na postrzeganie większości osób wykonujących ten zawód jako mało kompetentne. Oczywiście każda z nas zdaje sobie sprawę, że fachowiec fachowcowi nie równy, ale dotyczy to każdego zawodu. Jeśli już masz do czynienia z klientką wyrażającą swoją negatywną opinię koniecznie wypytaj co dokładnie ją spowodowało: Czy chodzi o zachowanie lub postawę osoby wykonującej zabieg? Czy Klientka tłumaczyła danej kosmetyczce jakiego efektu oczekuje? Czy w trakcie była pytana o jakiekolwiek wskazówki, co lubi, a co jej się nie podoba?

Bardzo często osoby, które przez lata korzystają z usług jednej kosmetyczki zapominają, że w nowym miejscu nie wszystko jest jasne i wiadome. Każdy ma swoje przyzwyczajenia o których warto poinformować. Wykonanie zabiegu w trochę inny sposób w większości przypadków nie oznacza, że został on źle zrobiony. Rozmowa z klientem to podstawa, która pozwala poznać jego oczekiwania. Dla osób, które współpracują ze sobą od lat pewne rzeczy wydają się być jasne jak słońce, jednak nie zawsze należy brać wszystkiego za pewnik.

Pamiętajmy że:

  • Klientka wydająca negatywne opinie może kiedyś wyrazić swoje zdanie na nasz temat;
  • Krytyka dotycząca innej kosmetyczki może odnosić się w zawoalowany sposób do nas samych i naszego rutynowego podejścia do Klientki (gusta i moda się zmieniają więc nie zapominajmy, że każda z nas czasami ma ochotę na zmianę);
  • Ta osoba być może po prostu ma taki charakter. Tak jak istnieją niepoprawni optymiści, zagorzali pesymiści tak i ludzie ciągle krytykujące innych, które w ten sposób wyładowują swoją złość i stres;
  • Każdej z nas zdarza się gorszy dzień;
  • Rotacja wśród pracowników jest duża. Nigdy nie mamy gwarancji, że nie przyjdzie nam współpracować z osobą, która była krytykowana. Jak wtedy będzie wyglądała nasza wiarygodność;
  • „Nie rób drugiemu co Tobie niemiłe” złota zasada, stara jak świat.

Mając do czynienia z klientką niezadowoloną z innej obsługi starajmy się ją mimo wszystko wprowadzić w pozytywny nastrój. Dodatkowe pytania pozwolą nam wykazać zainteresowanie tematem ale równocześnie delikatnie uchylić się od brania udziału w krytyce. Ponadto zadając merytoryczne pytania mamy możliwość wykazania się własną wiedzą i doświadczeniem.

Profesjonalna kosmetyczka doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że do każdego klienta należy mieć indywidualne podejście. Specyfika pracy w usługach polega na tym, że na co dzień trzeba wykazywać się sporą dozą empatii. Nie ma tu znaczenia nasz osobisty stosunek do osób przekraczających próg salonu. To czy go lubimy czy też nie. Sposób w jaki poprowadzimy rozmowę pokaże również nasz charakter. Zgodnie z zasadą nie śmiecenia na własnym podwórku starajmy się Klientkę uspokoić. Obrzucanie błotem innych osób wprowadzi tylko niepotrzebnie negatywne emocje. Dlatego słysząc krytykę konkurencji przede wszystkim warto dokładnie dowiedzieć się jaka sytuacja konkretnie miała miejsce i wyciągnąć wnioski, które nam samym umożliwią nie popełnianie takich błędów. Traktujmy to jako naukę i wskazówki oraz cieszmy się, że  klient trafił do nas. Dajmy z siebie wszystko żeby z naszych usług był zadowolony i miejmy nadzieję, że nigdy nie staniemy się tą drugą stroną, która przyczyniła się do wyrażania niepochlebnych opinii z ust klienta.