fbpx
Z OSTATNIEJ CHWILI!
23 Październik, 2019
Warszawa
11 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Miła twarz kosmetologa wygrywa z jego reputacją?

„Miła twarz kosmetologa wygrywa z jego reputacją? Zastanawiałeś się kiedyś czy wygląd kosmetologa ma znaczenie w pracy zawodowej? Nic dziwnego, to pytanie nurtuje wszystkich związanych z branżą. Chcesz poznać odpowiedź? Znajdziesz ją w wynikach badań naukowców!

Wyobraź sobie, że podejmując decyzję o powierzeniu komuś swoich pieniędzy, częściej kierujemy się jego wyglądem niż reputacją – wynika z analizy opublikowanej w piśmie „PLoS One”. Jak nietrudno się domyśleć podobny system zachowań działa w przypadku wyboru osoby wykonującej dla nas określoną usługę. Miła twarz dla niejednego z klientów wydaje się być ważniejsza niż kompetencje określonego specjalisty. Skąd to wiemy?

Brytyjsko-amerykański zespół naukowców przeprowadził serię eksperymentów, by sprawdzić, w jakim stopniu wygląd danej osoby wpływa na poziom zaufania do niej. Wykorzystując algorytmy komputerowe, badacze stworzyli 20 par twarzy o cechach najbardziej i najmniej wzbudzających zaufanie.

Uzyskane w ten sposób obrazy użyte zostały potem podczas gier, w których uczestnicy otrzymywali pewną sumę pieniędzy i mieli zdecydować o zainwestowaniu jej części. Pieniądze miały być powierzone osobom, których twarze pojawiały się na ekranie komputera. Badani zostali poinformowani, że każda zainwestowana kwota ulegnie potrojeniu, jednak to powiernik podejmie decyzję o tym, jaką część zysku otrzymają.

Naukowcy zaobserwowali, że 13 z 15 osób inwestowało więcej pieniędzy, gdy cechy twarzy powiernika wzbudzały zaufanie, spodziewając się oczywiście otrzymania większej części pieniędzy zarobionych na inwestycji.

Podczas drugiego eksperymentu uczestnicy otrzymali informację na temat reputacji powierników. Okazało się, że twarzom budzącym zaufanie powierzano więcej pieniędzy, nawet jeśli ich reputacja nie świadczyła o nich najlepiej.

Wiarygodność jest jedną z najważniejszych cech regulujących interakcje społeczne i biznesowe. Celem naszych badań było ustalenie, czy ludzie podejmują potencjalnie kosztowne decyzje równolegle z oceną wiarygodności na podstawie cech twarzy. Wygląda na to, że wciąż jesteśmy skłonni podążać za instynktem – mówi dr Chris Olivola z Warwick Business School.

Warto zapamiętać, że w biznesie miła twarz jest ważniejsza od reputacji. Zasada ta obowiązuje niezależnie od  branży, ale jest szczególnie ważna dla kosmetologów. Okazuje się bowiem, że przyjemne usposobienie, uprzejmy uśmiech i ładna twarz może być przepustką do awansu. Nie znaczy to w żadnym wypadku, że nie liczą się kompetencje, a jedynie, że wygląd może wiele ułatwić. Dlatego może należałoby każdy dzień pracy rozpoczynać słowami „Lustereczko powiedz przecie, kto jest najpiękniejszy w świecie”?

Źródło:  IAR