Z OSTATNIEJ CHWILI!
25 Apr, 2019
Warsaw
15 ° C
Do góry

Muzyka w gabinecie kosmetycznym

Czym byłoby życie bez muzyki? Dla wielu osób jest ona niewyczerpanym i największym źródłem inspiracji, gdyż wyzwala rozmaite emocje: od radości poprzez wzruszenie, aż po melancholię. Nic dziwnego, że tę energię coraz częściej  wykorzystuje się w medycynie i leczeniu. Muzyka jest również nieodłącznym elementem każdego SPA i gabinetu kosmetycznego.

O dobroczynnych właściwościach muzyki wiadomo nie od dzisiaj. Wpływa ona kojąco na nasze zmysły, może uspokajać lub przeciwnie – dodawać energii. Popularna i często stosowana jest muzykoterapia. Tradycje stosowania muzyki jako terapii sięgają już czasów plemiennych, kiedy w trakcie rytuałów leczniczych wykorzystywano śpiew, grę na instrumentach oraz taniec. W dzisiejszych czasach muzykoterapia ma podstawy i uzasadnienie w wielu dziedzinach naukowych, między innymi w: psychologii, medycynie czy pedagogice. Jak się okazuje, muzyka ma wpływ nie tylko na stan naszego umysłu oraz samopoczucie, ale i na ciało. Te cudowne właściwości muzyki wykorzystywane są także w ośrodkach SPA lub gabinetach kosmetycznych. Do niedawna najpopularniejszą opcją muzyczną w gabinetach kosmetycznych była włączone radio w poczekalni. Obecnie muzyka coraz częściej przestaje tam być tylko wypełnieniem ciszy czy uatrakcyjnieniem zabiegu, który dosyć długo trwa. Warto tak dobrać muzykę w gabinecie, aby spełniała ona swoje terapeutyczne funkcje.  A jest ich naprawdę wiele. Badania pokazują, że muzyka podnosi również iloraz inteligencji. Szczególne dotyczy to muzyki klasycznej, reprezentowanej na przykład przez Mozarta. Coraz częstsze jest też zastosowanie muzykoterapii w medycynie. Ma ona bowiem wpływ na cały organizm, bywa więc wykorzystywana jako element pomocniczy na salach operacyjnych. Muzykoterapia jest stosowana w różnych dziedzinach medycyny, takich jak anestezjologia, ginekologia czy rehabilitacja medyczna. Zajęcia muzyczne stosowane są również w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z trudnościami wychowawczymi. Wspomagają także profilaktykę i rehabilitację niepełnosprawnych ruchowo oraz umysłowo.

Rodzaje muzyki popularne w gabinetach kosmetycznych

Przyjęło się uważać, że najlepsza do terapii jest muzyka poważna, jednak w dzisiejszych czasach wykorzystuje się każdy rodzaj muzyki, zarówno muzykę marszową, jazz nowoczesny czy muzykę hinduską. Z muzyki poważnej szczególnie polecany jest Mozart, Bach i Beethoven.  W przypadku innych gatunków dobrze sprawdzają się nagrania reprezentujące chillout czy smooth jazz, ewentualnie łagodny house. Natomiast specjalistyczna muzyka do celów terapeutycznych najczęściej jest specjalnie opracowana i skomponowana, mogą to być na przykład dźwięki przyrody ( wtedy spotykamy się z określeniem muzykoterapia naturalna). Muzyka relaksacyjna jest piękna i melodyjna, najczęściej jej inspiracją są: szum rzeki, śpiew ptaków czy odgłos szumiącego lasu. Wszystko to sprawi, że klientka poczuje się jak na łonie natury, jak na wycieczce czy na wakacjach. Warto zdać sobie sprawę, że odpowiednio dobrana muzyka w gabinecie kosmetycznym może uspokoić bądź zaktywizować klientkę.
Jednym z najpopularniejszych rodzajów muzyki stosowanych podczas zabiegów kosmetycznych i pielęgnacyjnych jest muzyka orientalna, która będzie doskonałym uzupełnieniem nie tylko masaży hinduskich. Odpowiednio przygotowany zestaw utworów orientalnych powstaje w oparciu o orientalne aranżacje i dlatego doskonale nadaje się do wszelkich miejsc, gdzie dominuje subtelny i zmysłowy klimat. A takim miejscem jest na pewno salon kosmetyczny, gabinet masażu, instytut SPA. Orientalna muzyka wprowadzi powiew egzotycznej subtelności, dzięki której łatwiej będzie pacjentce uzyskać harmonię zmysłów i pomogą jej w odprężeniu się. Mamy pewność, że przy tej muzyce zrelaksuje się i odpocznie.
Innym bardzo popularnym rodzajem muzyki wykorzystywanym w relaksacji i terapii jest jazz. Ma on niesamowity charakter i właściwości. Dlatego warto go także puszczać w salonach kosmetycznych. Jest to gatunek muzyczny, który powstał na początku XX wieku na południu Stanów Zjednoczonych w Nowym Orleanie. Jego źródłem jest muzyka zachodnioafrykańska i europejsko-amerykańska. Jazz jest połączeniem muzyki ludowej, artystycznej i rozrywkowej. Według niektórych muzykologów jazz jest raczej formą interpretacji niż stylem muzycznym samym w sobie. Pierwszymi twórcami tego gatunku byli przeważnie nie znający nut potomkowie niewolników afrykańskich i amerykańskich, w związku z czym jazz cechuje się dużą dowolnością interpretacyjną i aranżacyjną oraz tendencją do improwizacji. Ten swobodny i nieprzewidywalny charakter tej muzyki sprawi, że zabieg będzie jeszcze bardziej relaksacyjny. Jazz pozwoli szybko oderwać się od rzeczywistości i codziennych problemów. 

Kwestie prawne i opłaty

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, że właściciele punktów usługowych, do których należą salony kosmetyczne i instytuty SPA, muszą uzyskać zgodę na puszczanie utworów muzycznych. Konieczne jest podpisanie umowy licencyjnej pomiędzy salonem kosmetycznym a ZAIKS-em, który jest organizacją zarządzania autorskimi prawami majątkowymi. Umowę tę można pobrać ze strony ZAIKS-u, wydrukować i wypełnić, a następnie dostarczyć do dyrekcji okręgowej Stowarzyszenia Autorów ZAIKS-u terytorialnie właściwej dla siedziby firmy. Opłata licencyjna pobierana jest co miesiąc. Jej wysokość zależy między innymi od powierzchni czy miejsca położenia gabinetu i waha się między 50 a 150 złotych. Istnieje możliwość zwolnienia z tych opłat w momencie gdy puszczana muzyka nie służy klientom, a ma za zadanie jedynie umilić pracę pracownikom gabinetu. Dlatego warto skontaktować się z właściwą jednostką ZAIKS-u w celu uzyskania informacji i pomocy. Jeśli opłaty nie są odprowadzane, dochodzi do naruszenia artykułu 116 ustawy o prawach autorskich: „kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideo gram lub nadanie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. A jeżeli sprawca dopuszcza się tego czynu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”

Muzyka zwolniona z opłat

W sklepach zaopatrujących gabinety kosmetyczne i salony SPA można kupić płyty z muzyką relaksacyjną. Konieczne jest jednak sprawdzenie czy płyta, którą zamierzamy kupić posiada licencję na publiczne odtwarzanie. Wtedy bez problemu możemy odtwarzać taką płytę w naszym salonie. Jest również wiele wytwórni płytowych zajmujących się muzyką relaksacyjną zwolniona z opłat. Twórcy, którzy dla nich pracują nie są zrzeszeni w żadnej organizacji, która zarządza prawami do publicznego odtwarzania. Dlatego też nie ma żadnych podstaw prawnych, by wymagać jakichkolwiek opłat za odtwarzanie tej muzyki w salonie kosmetycznym czy instytucie SPA. Jednym z największych producentów nagrań tego typu jest niemiecka wytwórnia VTM. Posiada ona odpowiedni certyfikat, który sprawia, że wydawane przez nią płyty zwolnione są z obowiązku płacenia za ich publiczne odtwarzanie. Wiele takich płyti zwolnionych z opłat (Royalty Free Music) oferuje również wytwórnia Somerset Entertainment, która wydaje płyty m.in. pod markami Solitudes i Avalon. Wszystkie wymienione wyżej rodzaje nagrań (VTM czy Somerset) są dostępne w Polsce w oficjalnej dystrybucji. VTM jest muzyką relaksacyjną, która rzeczywiście relaksuje i dodatkowo cudownie wpływa na poprawę samopoczucia słuchacza. Wydawnictwo VTM posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w tworzeniu i nagrywaniu kompozycji relaksujących, poprawiających samopoczucie oraz odprężających. Ich źródłem naukowym jest  wiedza i wieloletnia praktyka terapeutyczna znanego niemieckiego psychologa dr Arnd Steina.

Kilka zasad odtwarzania muzyki w gabinetach

Odtwarzając muzykę w naszym salonie kosmetycznym czy SPA należy trzymać się kilku zasad, aby spełniała ona swoje dobroczynne działanie, a nie była elementem drażniącym.  Przede wszystkim należy unikać puszczania tej samej płyty w kółko. Klientka na zabiegu trwającym na przykład 2 godziny, która słucha non stop tych samych piosenek, może wyjść z gabinetu przede wszystkim rozdrażniona, a nie zrelaksowana i wypoczęta. Również gdy przyjdzie na kolejny zabieg, na przykład miesiąc później nie powinna słyszeć tej samej muzyki. Dlatego powinno się często zmieniać repertuar, zaopatrzyć się w kilka płyt. Pamiętajmy jakie jest główne zadanie muzyki w naszym gabinecie. Powinna ona tworzyć tło, wypełniać przestrzeń, pod żadnym pozorem nie powinna być elementem dominującym. Muzyka nie powinna również zakłócać komunikacji na linii kosmetyczka – klientka.
Muzyka w dużym stopniu decyduje o tym, jak klienci będą postrzegać nasz salon, jak będą się w nim czuć i z jakim nastawieniem z niego wyjdą. Ma również wpływ na to, co o nas powiedzą swoim znajomym. Jest to niezwykle ważny, marketingowy aspekt, o którym nie możemy zapominać. Muzyka ma ponadto wpływ na jakość pracy – naszą i zatrudnianego przez nas personelu. Dlatego warto zadbać o stworzenie w salonie odpowiedniej, przyjaznej atmosfery – nie tylko dla nas, ale i dla naszych klientów. Umożliwi to nam odpowiednio dobrana muzyka.
A co z radiem i muzyką pop? Puszczanie radia w salonie kosmetycznym to nie jest najlepszy pomysł, choć trzeba przyznać, że jest ono lepsze niż kompletna cisza. Dlaczego powinno się unikać radia w gabinetach? Przekaz radiowy jest bardzo chaotyczny – non stop zmieniają się piosenki, wykonawcy, style muzyczne, a wszystko to jest przeplatane wypowiedziami konferasjera i wiadomościami. Salon kosmetyczny jest miejscem oderwania się od codzienności, rzeczywistości, a radio jest tym, co nam o tej rzeczywistości przypomina. W stanie perfekcyjnego relaksu, w jakim zazwyczaj przebywają klientki kosmetyczek, nie mogą być one atakowane politycznymi doniesieniami, aferami czy relacjami z wypadków.

Muzyka pop jest już znacznie lepszym rozwiązaniem niż radio. Ale również w tym przypadku  musimy uważać na gust klientów. Gusta są różne, nie każdy lubi to, co nam się akurat podoba.  Muzyka relaksacyjna przeważa nad muzyką pop, gdyż  jest na tyle uniwersalna, że trafia właściwie do każdego. W zasadzie łagodny pop w gabinetach kosmetycznych jest dopuszczalny.