
Mylące oznaczenia kosmetyków promieniochronnych?
Northwestern Medicine alarmuje, że etykiety emulsji i kremów są niezrozumiałe, a konsumenci nie wiedzą, co zrobić z terminologią.
Według badania opublikowanego w JAMA Dermatology tylko 43% ankietowanych rozumie, co oznacza współczynnik ochrony przeciwsłonecznej (SPF) i tylko 7% wiedziało jak znaleźć produkt, który zapewnia ochronę przed przedwczesnym starzeniem się skóry.
Po pokazaniu oznaczeń z przodu i z tyłu ogólnodostępnej emulsji przeciwsłonecznej z SPF 30, 38% prawidłowo zidentyfikowało terminologie związaną z ochroną przed rakiem skóry i tylko około 23% było w stanie prawidłowo określić w jakim stopniu preparat chroni przed oparzeniami słonecznymi.
„Musimy kłaść większy nacisk na edukację ludzi dotyczącą ochrony przed słońcem i ułatwić im zrozumienie oznaczeń na etykietach” powiedział główny autor dr Roopal Kundu w komunikacie prasowym.
W 2011 roku Food and Drug Administration (FDA) opublikowała nowe przepisy dotyczące etykiet preparatów promieniochronnych, aby podkreślić znaczenie ochrony przed promieniowaniem UV-zarówno A jak i UV-B. Produkty takie są określane jako posiadające „szerokie spektrum ochrony przeciwsłonecznej”.
Aby ocenić, jak dobrze konsumenci rozumieją nowe etykiety i określić jak wiele nie wiedzą o ochronie przed słońcem Kundu i współpracownicy zebrali 114 uczestników badania, pacjentów kliniki dermatologii Northwestern Medicine w lecie 2014 roku.
Według ich ustaleń, trzema najważniejszymi czynnikami, które wpłynęły na zakup kosmetyku promieniochronnego były najwyższa wartość SPF, preparat do skóry wrażliwej oraz odporność na wodę i pot. 75% ankietowanych odpowiedziało, że głównym powodem używania przez nich kremów do opalania było uniknięcie poparzeń słonecznych, a następnie zapobieganie rakom skóry (prawie 66%). Około 80% pacjentów stwierdziło, że zakupiło preparaty przeciwsłoneczne w roku poprzednim.
„Zalecamy kupić emulsję z filtrem przeciwsłonecznym o szerokim spektrum – co pomaga chronić przed obydwoma rodzajami promieniowania UV – z SPF 30 lub wyższym, która jest wodoodporna” powiedział Kundu, profesor dermatologii w Northwestern University Feinberg School of Medicine i dermatolog w Northwestern Memorial Hospital. Zaznaczono również, że aby preparat był skuteczny, trzeba aplikować go co dwie godziny i w odpowiedniej ilości.
Prawie połowa ankietowanych wybiera produkt o najwyższym dostępnym wskaźniku SPF – taka tendencja do polegania na wysokich wartościach współczynnika fotoprotekcji jest problemem, jak zauważyli badacze.
„Tylko dlatego, że kupicie produkt z SPF 100 nie oznacza, to iż jesteście w 100 procentach chronieni. Przebywanie z daleka od słońca jest jedynym sposobem na zagwarantowanie 100 procent ochrony” twierdzi Kundu.