fbpx
21 Lipiec, 2019
Warszawa
21 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Otwieramy gabinet kosmetyczny cz. 3 – wyposażenie salonu kosmetycznego

Znalezienie lokalu, rozmieszczenie pomieszczeń oraz podstawowe zasady remontu przyszłego gabinetu już za nami. Zatem cykl wchodzi w kolejny etap. Dziś skupimy się na wyposażeniu naszego salonu kosmetycznego. Co wy na to?

Kontynuujemy serię publikacji dla przyszłych, ciekawskich właścicieli salonów kosmetycznych. Po części pierwszej poświęconej lokalizacji (czytaj cześć 1) oraz drugiej, w której skupiliśmy się na kwestiach remontowych (czytaj cześć 2) czas na nie mniej ważne – wyposażenie.

W jakie przedmioty zaopatrzony powinien być gabinet, w którym wykonywane są zabiegi?

W pomieszczeniu masażu przy stanowisku do masażu instaluje się umywalkę, dozownik mydła w płynie oraz umieszcza się ręczniki jednorazowego użytku. Co się tyczy pomieszczenia zabiegowego muszą w nim znajdować się, w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, środki dezynfekcyjne. Nie można zapomnieć również o zamykanym pojemniku na środki jednorazowego użytku oraz gaziki czy waciki jałowe. Ponadto na kosmetykach konieczna jest data otwarcia oraz data ważności.

Pomieszczenie socjalne

Jeśli w gabinecie kosmetycznym pracuje jedna osoba, to nie musi być specjalnie wydzielonego pomieszczenia socjalnego dla personelu. Nieco inaczej sytuacja wygląda gdy zatrudniona jest choć jedna osoba, wówczas pomieszczenie socjalne jest obowiązkowe. Co w nim znajdziemy?Najprawdopodobniej prysznic i umywalkę. Umywalka jest wymagana, aby personel posiadał dostęp do wody. W pomieszczeniu socjalnym powinien znajdować się również czajnik i miejsce do spożywania posiłków. Wracając do kwestii prysznica, jeżeli znajduje się w pomieszczeniu socjalnym to może on być tylko do użytku personelu z całkowitym wyłączeniem klientów. Jeszcze jeden istotny szczegół, szczotki oraz mopy do utrzymania czystości w gabinecie muszą wisieć na haczykach lub powinny być schowane do szafy.

Czy w każdym nowym gabinecie kosmetycznym musi znajdować się autoklaw?

Czy w przypadku, gdy gabinet nie oferuje zabiegów typu: manicure i pedicure wystarczy sama dezynfekcja zamiast sterylizacji, np. wanienka dezynfekcyjna? Czy gabinet, który posiada autoklaw musi mieć przeszkoloną i wyznaczona do jego obsługi konkretną osobę? Czy autoklaw musi być nowy, czy może być używany? Czy można sterylizować w autoklawie szklanki dla klientów? Oj pytań coraz więcej, więc czas na odpowiedź. Do grudnia 2013 w każdym gabinecie kosmetycznym musi znajdować się autoklaw do sterylizacji narzędzi, wśród personelu należy wyznaczyć i przeszkolić jednego pracownika do obsługi autoklawu. Autoklaw może być używany, lecz sprawny. Autoklawu nie można używać do sterylizacji szklanek dla klientów należy do tego celu używać zmywarki i wyparzarki.

Jakie instrukcje muszą być powieszone w widocznym miejscu?

Zacznijmy od instrukcji mycia rąk dla personelu (toaleta dla personelu obok umywalki), potem koniecznie musimy wspomnieć o instrukcji zasad dezynfekcji narzędzi, sprzętu kosmetycznego i powierzchni płaskich (obok stanowiska do dezynfekcji). Następnie instrukcja postępowania z odpadami powstającymi po zabiegach kosmetycznych, instrukcja przeciwpożarowa oraz widoczne oznaczenie dróg ewakuacyjnych. Na tym nie koniec, nie można zapomnieć o specjalnym oznaczeniu miejsca, gdzie znajduje się gaśnica czy znaczku, bądź etykiecie z napisem „zakaz palenia”

Czy w gabinecie muszą być kubki jednorazowe dla klientów czy mogą być szklanki?

W gabinecie mogą znajdować się szklanki dla klientów, lecz musi być on wówczas wyposażony w zmywarkę z wyparzarką. Poza tym taki salon musi posiadać osobne pomieszczenie, które jest przeznaczone tylko do ich mycia i wyparzania. Jeżeli nie możliwe jest przeznaczenie na tą czynność osobnego pomieszczenia, należy podawać napoje w kubkach jednorazowych. Na tym nie koniec rad dla przyszłych i obecnych właścicieli gabinetów kosmetycznych. Zapraszamy do czytania kolejnej, ostatniej już części cyklu poświęconego sanepidowskim dylematom, która już wkrótce.