fbpx
19 Lipiec, 2019
Warszawa
25 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Otwieramy gabinet kosmetyczny cz. 4 – umowy i odbiór

Seria artykułów dla właścicieli gabinetów, którzy nie chcą być na bakier z sanepidem powoli dobiega końca. Czas dowiedzieć się jeszcze kilku informacji i do dzieła. Otwarcie własnego salonu kosmetycznego powinno być teraz prostsze.

Jeśli dopiero trafiłeś na ten cykl, czas zapoznać się najpierw z poprzednimi częściami. Nie możesz nie znać pierwszej części poświęconej lokalizacji (czytaj cześć 1), drugiej, w której skupiliśmy się na kwestiach remontowych (czytaj cześć 2) oraz pominąć tej poświęconej wyposażeniu (czytaj cześć 3). Wiedza uzupełniona, to kontynuujemy.

Czy każdy salon musi posiadać podpisaną umowę na utylizację odpadów medycznych?

Zakład musi posiadać podpisaną umowę dotyczącą sterylizacji narzędzi powodujących naruszenie ciągłości tkanek z innym zakładem (np. szpital, gabinet lekarski), lub jeżeli posiada własny autoklaw, można dokonywać sterylizacji w swoim zakładzie. Należy wtedy zamieścić informację o sposobie dezynfekcji i sterylizacji narzędzi. Dezynfekcja nie może być stosowana jako metoda zastępcza, gdy wymagany jest poziom czystości mikrobiologicznej osiągany wyłącznie w procesach sterylizacji.

W czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek używa się wyłącznie jałowych materiałów, przechowywanych w oddzielnych pakietach sterylizacyjnych, zabezpieczających je przed wtórnym skażeniem. Natomiast opakowania czy pakiety sterylizacyjne muszą zawierać informację o dacie sterylizacji.

Czy gabinet kosmetyczny musi posiadać umowę z pralnią chemiczną na pranie ręczników, prześcieradeł?

Możne warto posiadać własną pralkę i suszarkę? I co wtedy? Powinny znajdować się na terenie salonu czy poza nim? Czas na wyjaśnienia. Brudną bieliznę oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w przeznaczonych do tego celu, zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach. Pojemniki z brudną bielizną oraz odzieżą roboczą lub ochronną po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład. Co do prania, powinno odbywać się poza zakładem. Dopuszcza się pranie brudnej bielizny oraz odzieży roboczej lub ochronnej w zakładzie, jeżeli posiada on odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków.

Jak prawidłowo postępować z odpadami?

Po pierwsze w zakładzie umieszcza się instrukcję postępowania z odpadami. Dowiemy się z niej, że odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych oraz zaopatrzonych w worki foliowe. Pojemniki, o których mowa w ust. 2, umieszcza się w każdym pomieszczeniu zakładu, gdzie są świadczone usługi. Zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.

Jak prawidłowo postępować z odpadami medycznymi?

Należy posiadać podpisaną umowę na utylizację odpadów medycznych z odpowiednim przedsiębiorstwem.

Jakie są wymogi odnośnie książeczki sanepidowskiej dla personelu?

Często pojawiają się pytania: co ile lat należy wykonywać badanie kału na pasożyty? Jakie inne badania powinien wykonać pracownik gabinetu kosmetycznego? Bądź, czy wystarczy badanie ogólne przez lekarza medycyny pracy?

Otóż każdy pracownik wykonujący zabiegi musi posiadać ważną książeczkę sanepidowską. O tym ile taka książeczka jest ważna i czy należy wykonać następne badanie kału decyduje lekarz. Dodatkowe badania są konieczne po stwierdzeniu chorób pasożytniczych. Badanie ogólne przez lekarza medycyny pracy wystarczy jeżeli posiadamy już ważną książeczkę. Procedurę tą wykonuje się w celu przedłużenia jej ważności, lub w przypadku zmiany miejsca pracy.

Kiedy należy przeprowadzić pierwsze szkolenie bhp wśród personelu?

Pierwsze szkolenie należy przeprowadzić jeszcze przed podjęciem pracy przez pracownika, lub w pierwszym dniu jego pracy. Szkolenie takie należy powtarzać systematycznie, według zaleceń szkoleniowca.

Odbiór salonu kosmetycznego

Ostatnim etapem, który zweryfikuje cały nasz trud włożony we wcześniejsze przygotowania do otwarcia wymarzonego salonu kosmetycznego jest jego pozytywny odbiór przez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną.

W każdym województwie i powiecie taki odbiór wygląda zupełnie inaczej, to już zależy od indywidualnych preferencji sanepidu. Są powiaty, w których nawet nie trzeba zgłaszać faktu, że otworzyliśmy salon kosmetyczny, a kontrola dokonywana jest już podczas jego funkcjonowania. Są też takie miejscowości, w których około tydzień przed otwarciem należy powiadomić sanepid stosownym pismem, w którym zamieszczamy dokładny adres salonu oraz telefon kontaktowy i czekamy na kontrolę. A zdarza się i tak, że o otwarciu salonu należy poinformować odpowiednią placówkę sanepidu przed otwarciem. Wówczas pierwszych klientów możemy przywitać dopiero po jej pozytywnej ocenie. 

Odbiór salonu

W naszym powiecie (Sosnowiec) wygląda to następująco. Przed otwarciem salonu należy złożyć w sanepidzie pisemny wniosek o otwarciu gabinetu świadczącego usługi kosmetyczne z podaniem adresu i numeru telefonu. Sanepid ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku i skontrolowanie gabinetu. Dopiero po kontroli przez sanepid można oficjalnie otworzyć drzwi dla klientek. Musimy pamiętać, że na pierwszą kontrolę należy przygotować plany architektoniczne pomieszczenia i jego dane (powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody) oraz inwentaryzację z opisem technologicznym.

W razie jakichkolwiek wątpliwości przy tworzeniu wymarzonego gabinetu zawsze można skorzystać z pomocy architekta, który wymogi ministra infrastruktury ma w małym palcu. Za usługę taką niestety musimy zapłacić, ale gwarantuje ona pozytywny odbiór naszego lokalu.

Mam nadzieję, że dzięki informacjom zamieszczonym w tym cyklu artykułów udało mi się pomóc wam w odpowiednim przygotowaniu i wyremontowaniu salonu kosmetycznego pod kątem wymogów jakie stawia przed nami Państwowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna. Teraz wystarczy zachęcić klientów do wizyty w naszym kąciku zdrowia oraz urody i sukces gwarantowany. Trzymam kciuki za wasze kosmetologiczne biznesy!