fbpx
24 Maj, 2019
Warszawa
20 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Oznaki braku snu na skórze – zażyj melatoninę

Funkcjonujące od dłuższego czasu „tanie” linie lotnicze pozwoliły wielu osobom na pokonywanie w krótkim czasie znacznych odległości. Często w wyniku podróży w kierunku równoleżnikowym pojawia się zespół nagłej zmiany strefy czasowej, którego objawy mają również swoje odbicie na skórze twarzy.Czy jest na to sposób?

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej(ang. jet lag syndrome) jest uzależniony od:

– liczby przekraczanych stref czasowych,

– kierunku podróży – podróże w kierunku na wschód (a więc w kierunku, który skraca dobę) jest gorzej znoszona od podróży w kierunku zachodnim, który wydłuża dobę (adaptacja do „dłuższego dnia” jest łatwiejsza).

Głównymi objawami są:

  • zaburzenia snu,
  • niemożność skupienia uwagi
  • krańcowe zmęczenie
  • zaburzenia apetytu i zaburzenia żołądkowo-jelitowe
  • złe samopoczucie
  • dezorientacja
  • senność

Do wyżej wymienionych zmian prowadzą zaburzenia homeostazy organizmu, przejawiające się zaburzeniem procesów fizjologicznych zależnych od rytmu okołodobowego (sen-czuwanie, motoryka przewodu pokarmowego, podstawowa przemiana materii) oraz zależne od zmiany dobowego rytmu wydzielania hormonów, przede wszystkim „hormonu snu” – melatoniny i kortyzolu.

Zespół zmiany strefy czasowej niesie ze sobą odbicie na skórze twarzy. Wówczas pojawiają się tzw. „podkrążone oczy”, cienie i obrzęki wokół oczu, skóra staje się mniej elastyczna, ziemista, określana mianem „zmęczonej”

Wielu z nas zastanawia się w jaki sposób temu zaradzić. Specjaliści zalecają melatoninę – hormon snu odkryty 50 lat temu. Obecnie z powodzeniem stosowana jest jako suplement diety oraz jako lek ułatwiający zasypianie u ludzi w podeszłym wieku.
Osoby stosujące melatoninę jako naturalny lek nasenny powinny zażywać ją około 1 godziny przed planowanym snem. Natomiast osoby planujące lot transkontynentalny na wschód, w celu uniknięcia jet lag, powinny zażyć melatoninę na 4?8 godzin przed fizjologicznym wydzieleniem melatoniny do krwi, tak więc dla osób zasypiających zwykle około godziny 22?23 jest to godzina 17. Jeżeli zaś planowana podróż przebiega w kierunku zachodnim, melatoninę należy przyjąć około godziny 7, czyli o czasie kiedy kończy się dobowe wydzielania tego endogennego hormonu.
Tak więc spokojnie możemy wyjechać na wakacje na drugą półkule i nie martwić się o sen i …. wygląd.