fbpx
10 Grudzień, 2019
Warszawa
4 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Rywalizacja w pracy – kobieca przypadłość?

To co było wiadome od dawna wreszcie ma potwierdzenie w badaniach – rywalizacja w miejscu pracy częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Najbardziej zazdroszczą one koleżankom atrakcyjności, wpływów i dominacji.

W przypadku obu płci zazdrość wzbudzają natomiast kompetencje społeczne innych osób – twierdzą naukowcy, których wnioski ukazały się w piśmie „Revista de Psicología Social”. Rywalizacja w obrębie jednej płci ewolucyjnie podyktowana jest pragnieniem uzyskania i utrzymania dostępu do płci przeciwnej – mówi Rosario Zurriaga z Uniwersytetu Walencji, która wraz z naukowcami z Hiszpanii, Holandii i Argentyny badała różnice pomiędzy podejściem męskim i kobiecym.

Swoje wnioski badacze opierają na analizie kwestionariuszy rozdyspowanych pomiędzy 57 kobiet i 57 mężczyzn w ich miejscach pracy. Uczestnicy mieli średnio 36 lat i przepracowali w danej firmie 11 lat. Najwięcej badanych osób pracowało w szkolnictwie (30 proc.), w sektorze administracji (około 26 proc.) oraz w sektorze usług ( 21 proc.).

Naukowcy podzielili odczuwane przez uczestników emocje na zazdrośćcharakteryzowaną jako poczucie zagrożenia lub straty związanej z obecnością rywala lub rywalki, oraz zawiść, definiowaną tu jako reakcja na sukces odniesiony przez inną osobę, jej umiejętności i cechy, które są przez nas pożądane.”Celem naszych badań było wyjaśnienie roli emocji, jaką w miejscu pracy odgrywają zazdrość i zawiść. Te uczucia nie były dotychczas analizowane w kontekście zawodowym, choć mogą powodować stres, konflikty i negatywnie wpłynąć na zatrudnione osoby” – zauważa Zurriaga.

Te spostrzeżenia są szczególnie ważne dla branży kosmetycznej. Nie ma się co okłamywać, powszechnie wiadomo, że większość kadry w tym sektorze stanowią kobiety. Warto pamiętać, że panie kosmetyczki, lub te będące kosmetologami nierzadko rywalizują ze swoimi współpracowniczkami. Powodem może być awans, większa ilość klientów, sympatia przełożonych, a nawet sukcesy w życiu prywatnym. W takim przypadku zdrowa atmosfera w miejscu pracy zależy od rozsądnego menagera lub kierownika. Rozładowanie negatywnych emocji, a także nie dopszczanie do zaogniania problemów zapobiegnie niepotrzebnym konfliktom wśród pań i pozwoli całemu zespołowi pracować na sukces salonu.

 

Źródło:  IAR