23 Apr, 2019
Warsaw
16 ° C
Do góry

Szykują się zmiany opłat za odtwarzanie muzyki

28 czerwca br. odbyła się konferencja prasowa zwołana przez Organizacje zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi STOART i ZPAV w związku ze złożeniem projektu nowych tabel wynagrodzeń za korzystanie z muzyki. Nowe tabele opłat opracowane na podstawie badań, mają dostosować wysokość opłat do faktycznej wartości wykorzystywanej muzyki.

„Według obecnych tabel – jak wyjaśnia Bogusław Pluta, ze Związku Producentów Audio Video – restauracja w Warszawie i w małej miejscowości na Podkarpaciu muszą płacić tyle samo za odtwarzanie muzyki”.

Na konferencji prasowej zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w maju br.,  przez TNS OBOP, przygotowanych na zlecenie Organizacji Zarządzania Zbiorowego: STOART, ZAiKS, ZPAV. Dotyczyły one ekonomicznej wartości muzyki dla jej użytkowników. Jak się okazuje, to pierwsze tego rodzaju badania w Polsce i jedne z pierwszych na świecie. Pomiary przeprowadzono na czterech grupach obiektów:

  • lokalach gastronomicznych (restauracjach, barach, pubach, klubach),
  • obiektach rekreacyjnych (basenach, klubach fitness, kręgielniach/bilardzie),
  • zakładach usługowych (zakładach fryzjerskich, salonach kosmetycznych, solariach, salonach masażu), prywatnych przychodniach rehabilitacyjnych,
  • sklepach i obiektach handlowych (hipermarketach, supermarketach, dyskontach) oraz innych w kategorii: spożywcze, odzież, obuwie, artykuły sportowe, wyposażenie wnętrz, księgarnie, zabawki, punkty sprzedaży prasy).

W każdej grupie na losowej, reprezentatywnej próbie zarówno klientów jak i właścicieli/kierowników przeprowadzono wywiady.

Łącznie zebrano 450 wywiadów wśród właścicieli oraz 13500 wywiadów pośród klientów badanych obiektów. Wyniki jasno pokazują powszechne wykorzystywanie muzyki w biznesie i coraz większe jej znaczenie dla przedsiębiorców.

Muzyka jest odtwarzana przez większość czasu w  niemal wszystkich sprawdzanych obiektach: w 85%  lokali gastronomicznych, w 69% obiektów rekreacyjnych, w 65% zakładów usługowych i 36% sklepów.

Również właściciele badanych obiektów przyznawali, iż muzyka zachęca klientów do odwiedzenia ich lokalu i pozostania w nim dłużej. W szczególności zgadzali się z tą tezą właściciele obiektów gastronomicznych (82% było zgodnych, jedynie co dziewiąty -11%, nie zauważał takiego efektu), oraz właściciele obiektów rekreacyjnych (74%). Odsetek ten zwiększał się jeszcze wśród właścicieli klubów fitness (85%) i wśród właścicieli kręgielni i bilardów (90%).

Wyniki badań dowodzą również, że rezygnacja z dotychczas odtwarzanej muzyki mogłaby spowodować utratę klientów, a co za tym idzie utratę potencjalnych zysków. I tak, największą utratę klientów odczułyby obiekty rekreacyjne (16%), lokale gastronomiczne (10%) oraz lokale usługowe (10%).

Obecny stan prawny

Obecnie opłaty za wykorzystywaną muzykę, należy uiszczać wg starych stawek. Nowelizacja obowiązującej ustawy weszła w życie z dniem 21.10.2010r. Następnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołał w dniu 21.12.2011 r. Komisję Prawa Autorskiego (KPA).

Zgodnie z wymogami nowelizacji Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, większość spośród organizacji zarządzania zbiorowego (OZZ), złożyła do Komisji Prawa Autorskiego projekt nowych tabel wynagrodzeń za korzystanie z muzyki. Termin wnoszenia projektu poprawek upłynął 21.06.2011 r. Teraz KPA na rozpatrzenie lub odrzucenie (ze wskazaniem do zmian) wniosku o zatwierdzenie tabel ma czas do grudnia 2011 r.

Nowe tabele wynagrodzeń za korzystanie z muzyki muszą spełniać wymagania ustawowe (odzwierciedlać zakres korzystania z muzyki, uwzględniać wysokość wpływów z korzystania z muzyki) oraz wymagania praktyczne (jednoznaczność w stosowaniu, możliwość wspólnego inkasowania za prawa pokrewne).

Co się zmieni?

Stawki w nowych tabelach są dużo bardziej zróżnicowane od dotychczas obowiązujących. Jedną z najważniejszych zmian będzie zróżnicowanie wysokości stawek w zależności od lokalizacji obiektu oraz w zależności od kategorii lokalu.

Co to oznacza w praktyce? Wysokość opłaty za korzystanie z muzyki będzie inna gabinetu kosmetycznego w dużym mieście np. Warszawie, inna dla gabinetu w Bieszczadach.

Inną stawkę będą miały np. centra handlowe i inną salony kosmetyczne.

Dla salonów kosmetycznych i SPA, należących do kategorii lokali usługowych, dotychczas naliczano stawki liniowe za metraż, niezależnie od lokalizacji.

Obecny projekt poprawek uwzględnia naliczanie wysokości opłaty przy uwzględnieniu lokalizacji danego obiektu oraz uzależnia wysokość opłaty od liczby stanowisk pracy.

Stawki mają charakter miesięcznego ryczałtu, poza nielicznymi wyjątkami. Opłaty będą pobierane przez dwie organizacje – jedna będzie odpowiedzialna za prawa autorskie, druga – za pokrewne.

Zalety dla płatników

Poza wspomnianym już zróżnicowaniem stawek, uwzględniającym m.in. specyfikę i dochodowość poszczególnych branż, zmiany obejmą: jednoznaczne określenie stawki dzięki szczegółowej, ale prostej strukturze tabel; ujednolicone jednostki miar dla wszystkich OZZ; wysokości stawek dostosowane będą do realiów, tj. ekonomicznych korzyści z grania muzyki; system zniżek promujący uczciwych, a także zorganizowanych płatników.

Jeśli sami zgłosimy fakt korzystania z muzyki, dostaniemy 20% zniżkę.

Upusty będą również w przypadku zapłaty za dłuższy okres z góry; dla umów obejmujących większą ilość obiektów oraz dla podmiotów prowadzących działalność kulturalną i oświatową, jeśli nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych (20% zniżki).

Niestety, podniesienie stawki może nastąpić w przypadku niektórych szczególnych imprez; dla lokali o podwyższonym standardzie; dla lokali, korzystających z kopii oryginalnych nagrań.

Wartość muzyki

Jak pokazują badania, dla znacznej liczby klientów muzyka ma duże znacznie. 7,5% klientów salonów urody (fryzjer, kosmetyczka, solarium) wybierze na pewno inny zakład, jeśli w odwiedzanym nie będzie muzyki. Przeciętnie oznacza to ponad 3,7 tys. zł spadku przychodów miesięcznie. Muzyka szczególnie istotna jest w przypadku salonów fryzjerskich, gdyż aż  11% klientów na pewno przejdzie do konkurencji, jeśli w naszym salonie nie będzie muzyki. Z drugiej strony, tylko 43% fryzjerów uważa, że muzyka pomaga przyciągnąć klienta. Za to 66% właścicieli zakładów kosmetycznych uważa, że muzyka zachęca gości do korzystania z ich usług.

Wnioski z przeprowadzonych badań nasuwają się same. Muzyka, obecna dziś wszędzie, przynosi bardzo wymierne korzyści. Jednak jej realna wartość wciąż jest niedoszacowana.

Właściciele lokali i obiektów nie umieją jeszcze w pełni docenić siły muzyki, jako narzędzia marketingowego, przyciągającego i utrzymującego klientów.