fbpx
22 Lipiec, 2019
Warszawa
26 ° C
Do góry
Image Alt

SC Beauty Magazine

Upał w gabinecie kosmetycznym a prawa pracowników

W upalne dni pracodawca ma obowiązek szczególnie chronić swoich pracowników. Czego powinni wymagać od właściciela gabinetu zatrudnione kosmetyczki oraz kosmetolodzy?

Jeżeli temperatura w pomieszczeniu, w którym pracujemy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 st. C, właściciel gabinetu musi zapewnić swoim pracownikom napoje. – Praca w wysokich temperaturach może doprowadzić do odwodnienia organizmu, a nawet do udaru cieplnego. Zatrudnieni muszą mieć dostarczane bezpłatne zimne napoje w ilości zaspokajającej ich potrzeby – wyjaśnia Danuta Rutkowska rzeczniczka Państwowej Inspekcji Pracy.

To nie wszystko, pracodawca musi też zadbać o zabezpieczenie okien przed nadmiernym nasłonecznieniem. Powinien pamiętać o zainstalowaniu rolet. Ponadto zwrócić szczególną uwagę na urządzenia klimatyzacyjne, które należy utrzymywać w czystości i oczywiście sprawności. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ niekonserwowane urządzenia tego typu mogą stać się siedliskiem bakterii o nazwie legionella, która może wywołać ostre zapalenie płuc.

Jak  z kolei twierdzi Jacek Strzyżewski, rzecznik prasowy OIP w Poznaniu.- Nie ma żadnych przeszkód prawnych, by pracodawcy skracali czas pracy w czasie upałów. Mogą też wprowadzać dodatkowe przerwy – twierdzi rzecznik. – Powinni oni jednak pamiętać, że w takich sytuacjach pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Szczególną troską powinny otoczone zostać kobiety w ciąży i karmiące piersią, a także o osoby niepełnoletnie. Dlatego, jeśli w gabinecie akurat znajdują się nieletni praktykanci należy pamiętać, że prawo zakazuje zatrudniania młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 st. C, a wilgotność względna powietrza – 65 procent. 

Właściciel gabinetu kosmetycznego musi pamiętać jeszcze o kilku kwestiach – Klimatyzacja nie może też powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń, a strumień powietrza nie może być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy – przypomina Danuta Rutkowska.

Co w sytuacji, kiedy pracodawca nie kwapi się do spełnienia tych warunków? – Gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa, higieny pracy i stwarzają zagrożenie dla pracownika, ma on prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego – stwierdza Jacek Strzyżewski.

Źródło: IAR / mmpoznan.pl