Z OSTATNIEJ CHWILI!
25 Apr, 2019
Warsaw
15 ° C
Do góry

Zagrożenia w pracy kosmetyczki i kosmetologa

Zawód kosmetyczki bądź kosmetologa, jak każde zajęcie związane z bezpośrednim kontaktem z klientem, niesie za sobą wiele zagrożeń związanych nie tylko z czynnikami typowo zdrowotnymi. Wielokrotnie wspominano już o chorobach zawodowych wśród grup pracowników narażonych na bezpośredni kontakt z kosmetykami o różnych składach chemicznych, przebywających w jednej pozycji przez wiele godzin, cierpiących na problemy z kręgosłupem oraz żylaki.

Mniej mówi się natomiast o zagrożeniach wynikających ze specyfiki pracy, styczności z wieloma różnymi osobami, działaniu w branży, w której duża konkurencyjność jest jednym z czynników odpowiadających za rentowność prowadzonego biznesu. Aby być przygotowanym do pracy kosmetyczki należy mieć świadomość, że sukces na tym polu odpowiada nie tylko duża wiedza i doświadczenie, ale i odporność na wiele zaskakujących sytuacji często wykraczających poza wszelkie wyobrażenia o pozornie spokojnej pracy kosmetyczki. 

Nieuczciwa konkurencja

Historie na temat nieuczciwej konkurencji często przybierają rozmiary miejskich legend, ale niestety,  ku rozpaczy wrodzonych optymistów, mają bardzo wiele wspólnego z polską rzeczywistością. Sytuacje, w których konkurencja odbija klientów innym salonom, zdarza się bardzo często. Nie ma w tym nic dziwnego jeśli dzieje się to w oparciu o zasady wolnego rynku, gdzie klient ma możliwość wyboru atrakcyjniejszej oferty. Problem pojawia się wtedy, kiedy zyski spadają z powodu nieuczciwych zachowań konkurencji doprowadzających do bankructwa.

Faktem jest, że dobra reklama i pozytywna opinia w środowisku gwarantuje zyski. Moment, w którym tracimy dobre imię, staje się punktem zapalnym prowadzącym do wielu poważnych kłopotów. Może zdarzyć się, że nieuczciwa konkurencja zechce zbudować swoją pozycję wykorzystując przeciwko nam krzywdzące argumenty nie mające nic wspólnego z rzeczywistością. Trzeba być przygotowanym na czarny PR i otwarcie sprzeciwiać się takim zagraniom korzystając z dostępnych rozwiązań prawnych. Marka budowana przez lata może paść ofiarą pomówień w bardzo krótkim czasie, dlatego należy reagować na wszystkie informacje mogące zaszkodzić naszym interesom.

Nie wypaść z obiegu

Praca kosmetyczki wymaga ciągłego dokształcania się. Rozwój branży, nowe produkty, innowacyjne zabiegi wymagają uczestnictwa w sympozjach i szkoleniach. Osoby podchodzące do swojego zawodu z pasją nie powinny mieć obaw związanych z koniecznością zdobywania nowej wiedzy. Może zdarzyć się jednak, że natłok informacji wywoła frustrację z powodu braku czasu na zapoznanie z wszystkimi nowinkami. Warto zdecydować się na taką dziedzinę, która interesuje nas najbardziej i poświęcić czas na doskonalenie właśnie w tej sferze.

Bezpieczeństwo w salonie

Praca kosmetyczki wiąże się z bezpośrednim kontaktem z różnymi osobami. Zdarza się, że gabinet kosmetyczny staje się miejscem, w którym niektórzy klienci szukają wrażeń wykraczających daleko poza zakres obowiązków kosmetyczki. Eleganckie, zadbane panie potrafią wzbudzić gorące uczucie w wielu panach korzystających z zabiegów w salonie. Trzeba jednak pamiętać, że takie sytuacje mogą okazać się niebezpieczne i otwarcie przeciwstawiać się wszystkim zachowaniom naruszającym naszą sferę osobistą. Miłe usposobienie i otwartość wobec klienta jest częścią pracy kosmetyczki, dlatego nie należy zmieniać sprawdzonych standardów, ale otwarcie wyznaczać pewne granice, których nie wolno przekraczać.

Agresywny klient

Nerwowy, nieprzewidywalny klient to osoba, której nie chcielibyśmy gościć w salonie. Sytuacje konfliktowe trzeba łagodzić już na samym początku. Zdarza się, że w wyniku takich wydarzeń będziemy zmuszone usłyszeć przykre i krzywdzące dla nas opinie, ale w żadnym wypadku nie wolno godzić się na takie traktowanie. Konflikty z agresywnymi klientami trzeba rozwiązywać z pomocą właściciela salonu. Jeżeli nie ma takiej możliwości należy skorzystać z pomocy współpracowników lub, w ostateczności, odpowiednich służb. Nie bójmy się interweniować – nasze bezpieczeństwo powinno być najważniejsze. Nieprzyjemne sytuacje tego typu wymagają dużego opanowania i odporności psychicznej. 

Ryzyko związane z własnym biznesem

Rozwijanie własnej działalności to bardzo trudna, ale i satysfakcjonująca praca. Decydując się na otworzenie salonu musimy bardzo dokładnie rozpoznać ryzyko związane z rozpoczęciem własnego biznesu. Niezbędnym narzędziem okaże się dokładny biznesplan oraz odpowiednia suma środków na rozpoczęcie działalności. Musimy liczyć się z tym, że na początku stosunek wkładu finansowego do uzyskanego dochodu może być nieproporcjonalnie wysoki. Trudności mogą pojawić się także w przypadku zdobywania nowych klientów – należy mieć na uwadze działania podjęte przez konkurencję i własne nakłady na skuteczną reklamę.