Do góry

Zakwaszenie – współczesna choroba organizmu?

Większość z nas w poszukiwaniu sposobu na długowieczność stara się utrzymać w miarę prawidłowy styl życia. Wśród wielu diet oraz metod ruchowych na uwagę zasługują metody odkwaszania organizmu. Czy są prawdziwe i czy faktycznie usprawniają funkcjonowanie organizmu?

Wiele internetowych publikacji jest poświęconych zakwaszeniu organizmu. Czy jest to faktycznie poważny problem? Czy, tak jak środowisko lekarskie wskazuje, może być tylko wymysłem dietetycznym ?

Zacznijmy od samego pojęcia

Zakwaszenie organizmu nie posiada istotnej, medycznej definicji. Ludzka krew posiada odczyn lekko zasadowy, mieszczący się w granicach pH 7.32 – 7.45. Jeżeli pH krwi ulegnie znacznemu obniżeniu mówimy o kwasicy metabolicznej wywowałanej przez: cukrzycę, zatrucie alkoholem metylowym,poważnym niedotlenieniem, przedawkowaniem leku czy niewydolnością nerek. To z kolei prowadzi do zaburzeń oddechu i rytmu serca, utraty świadomości oraz innych objawów zagrażających życiu. Taka kwasica metaboliczna występuje niezwykle rzadko i absolutnie nie jest tym samym, co popularne stwierdzenie „zakwaszenie organizmu”. Zdrowy organizm dąży do homeostazy i… zazwyczaj z dobrym powodzeniem. Środowisko medyczne bije na alarm i przestrzega przed alternatywną medycyną naturalną – nie istnieje pojęcie zakwaszenia organizmu.

Zakwaszenie organizmu według dietetyków

Utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej w dobie współczesności jest niezwykle trudne. Dużą rolę odgrywa przede wszystkim dieta. Produkty bogate w sód, wapń, magnez działają alkalizująco, natomiast fosfor, chlor, siarka – zakwaszająco. Zakwaszenie organizmu ma powodować: zaburzenia pracy serca, ciągłe zmęczenie, wyczerpanie, bóle głowy, wypadanie włosów, nerwowość i ociężałość. 

Wśród produktów zakwaszających wymienić można: jaja,mięso,wędliny,ryby,sery,produkty zbożowe,polerowany ryż,tłuszcze,słodycze,słodkie napoje gazowane,kawa, czarna herbata, alkohol.

Wśród produktów odkwaszających organizm wymienić można: kaszę gryczaną i jaglaną,surowe mleko i śmietanę,warzywa (zwłaszcza: cukinia, szpinak, bakłażan, rzodkiew, buraki, brokuły, marchew, seler, pomidor),większość owoców (zwłaszcza: kiwi, arbuzy, banany, brzoskwinie, cytrusy, truskawki, maliny),migdały. 

Dietetycy uważają, że należy unikać posiłków wysokoprzetworzonych, ograniczyć ilość mięsa, mocnej kawy i herbaty, dzięki temu nasz organizm będzie bardziej funkcjonalny.