Do góry

Zdrowa dieta nie tylko dla ciała

Spożywanie diety  śródziemnomorskiej lub innej zdrowej diety, składającej się z owoców, warzyw, roślin strączkowych, orzechów i nisko przetworzonych mięs wiąże się z zapobieganiem wystąpienia depresji według badań opublikowanych w czasopiśmie BMC Medicine.

Po przeprowadzeniu szerokich badań nad dietą i jej wpływu na nasze zdrowie fizyczne, obecnie naukowcy poszukują związku między odżywianiem, a zdrowiem psychicznym. Jest to pierwszy raz, kiedy razem przeanalizowano kilka wzorców żywieniowych i ich powiązania z ryzykiem wystąpienia depresji.

Naukowcy porównali trzy diety: śródziemnomorską, wegetariańską i alternatywne zdrowe odżywianie (The Alternative Healthy Eating Index-2010). Uczestnicy stosowali system oceny w celu określenia swojego przywiązania do wybranej diety tzn. im wyższy wynik tym zdrowsze odżywianie.

Produkty spożywcze, takie jak mięso i słodycze (źródła tłuszczów zwierzęcych: nasyconych i trans kwasów tłuszczowych) zdobyły punkty ujemne, a orzechy, owoce i warzywa (źródła kwasów tłuszczowych omega-3, witamin i minerałów) zostały pozytywnie ocenione.

Szef zespołu badawczego, Almudena Sanchez-Villegas z  Uniwersytetu w Las Palmas de Gran Canaria, mówi: „Chcieliśmy zrozumieć, jaką rolę w zakresie zdrowia psychicznego odgrywa odżywianie,  ponieważ uważamy, że pewne wzorce diety mogą chronić nasze umysły. Wszystkie te diety są związane z fizycznymi korzyściami zdrowotnymi, a teraz okazuje się, że mogą one mieć również korzystny wpływ na nasze zdrowie psychiczne.

Ochronna rola jest przypisana do ich własności odżywczych, dzięki którym orzechy, rośliny strączkowe, owoce oraz warzywa mogą zmniejszać ryzyko depresji.

Analiza obejmowała 15,093 uczestników wolnych od depresji na początku badania, w 1999 roku. Kwestionariusze do oceny diety były wypełnianie na początku projektu i ponownie po 10 latach. W sumie u 1550 uczestników odnotowano kliniczną diagnozę depresji lub zażywali oni leki przeciwdepresyjne po średnim okresie obserwacji 8,5 roku.

Alternatywne zdrowe odżywianie było związane z największą redukcją ryzyka wystąpienia depresji, jednak większość tych efektów można wytłumaczyć jego podobieństwem do diety śródziemnomorskiej. Wspólne składniki odżywcze i produkty żywnościowe, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3, warzywa, owoce, rośliny strączkowe, orzechy i umiarkowane spożycie alkoholu, obecne w obu wzorcach mogą być odpowiedzialne za obserwowane zmniejszone ryzyko depresji.

Efekty progowe mogą występować. Zauważalna różnica pojawia się, kiedy uczestnicy zaczynają podążać za zdrowszą dietą. Nawet umiarkowane dostosowanie do tych zdrowych wzorców dietetycznych wiązało się z istotnym zmniejszeniem ryzyka rozwoju depresji. Jednakże, nie widzieliśmy żadnych dodatkowych korzyści, gdy uczestnicy wykazywali wysokie lub bardzo wysokie stosowanie się do diety”, jak twierdzi Almudena Sanchez-Villegas.

W momencie, gdy osiągniemy pewien próg, ryzyko zostanie obniżone, nawet jeśli uczestnicy bardziej rygorystycznie przestrzegali diety i jedli zdrowiej. Ten wzór dawka-odpowiedź są zgodne z hipotezą, że suboptymalne dawki substancji odżywczych (zlokalizowana głównie na niskim poziomie przylegania), mogą stanowić czynnik ryzyka rozwoju przyszłej depresji.

Ograniczeniem tego badania był fakt, że wyniki oparte są na samodzielnym zgłaszaniu spożycia diety i podaniu klinicznej diagnozy depresji. Potrzebne są dalsze badania, w celu przewidzenia roli spożycia składników odżywczych dla wymagań neurofizjologicznych i określenia, czy istnieją minerały i witaminy lub białka i węglowodany wywołujące depresję.

 

Źródło: BioMed Central